ELDBJØRG HEMSING SPILLER GLEMT FIOLINKONSERT
Den norske komponisten Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert har vært glemt i hundre år. 12. og 13. august kan du høre den fremført av Eldbjørg Hemsing og Norsk Ungdomssymfoniorkester (NUSO).
TEKST NORGES UNGDOMMSSYMFONIORKESTER
TOPPFOTO: ELDBJØRG HEMSING – FOTO NIKOLAJ LUND
– Det er kjempespennende! Jeg er veldig glad for at NUSO hadde lyst til å gjøre dette. Borgstrøms fiolinkonsert er et utrolig fint stykke som nesten ingen kjenner. Det er veldig spennende at yngre musikere får muligheten til å bli kjent med stykket og med komponisten, sier Eldbjørg Hemsing.
Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert i G-dur; kan du ikke huske å ha hørt den? Det kan skyldes at verket gikk i glemmeboken kort tid etter at det ble komponert i 1914.
Borgstrøm, født 1864, død 1925, var inspirert av blant andre Wagner og Beethoven. Han var kjent både som komponist, musikkritiker og som en sterk talsmann for programmusikken, altså musikk som forteller en historie, slik han gjorde blant annet gjennom det symfoniske diktet Hamlet.
– Borgstrøm falt stilmessig mellom to epoker. Fiolinkonserten er veldig romantisk, men da den ble komponert var romantikken på hell og nye stilretninger var allerede var i gang. Borgstrøm lå kanskje stilmessig litt etter sin tid, sier Hemsing.
En bunke gamle noteark
Det er kanskje derfor konserten er blitt så lite spilt. Den var ikke moteriktig, og hadde heller ikke rukket å bli en klassiker da hverdagen kom tilbake etter første verdenskrig. Fiolinkonserten har så langt bare vært fremført offentlig to ganger i Norge.
– Jeg ble bevisst på fiolinkonserten ved en ren tilfeldighet, forteller Hemsing, og gir dirigent Terje Boye Hansen æren for at den ble hentet frem fra glemselen.
– Han er kjempeentusiastisk, brenner virkelig for Borgstrøms musikk og sendte meg en bunke noter. Jeg må nok innrømme at den ble liggende en stund, men jeg fant mye spennende. Spesielt fiolinkonserten. Det er virtuos musikk, krevende å spille, men med utrolig flotte melodier.
Virtuos musikk
Hemsing ble nysgjerrig på å finne opptak av konserten, men oppdaget at det eneste som fantes var en innspilling gjort av Norrlandsoperaens symfoniorkester, utgitt på Grappa i 2010. Derfor spilte hun like godt inn konserten selv, sammen med Wienersymfonikerne. Den blir tilgjengelig til neste år.
– Det er en kvalitet ved stykket som gjør at du får lyst til å høre mer. Melodiene har det man kan kalle norsk tonalitet, samtidig som det er mange internasjonale referanser. Konserten er svært godt komponert, med kjempefin orkestrering. Borgstrøm har en tydelig forståelse av hva som føles naturlig for de enkelte instrumentene. Han bruker et stort spenn, fra det veldig mørke registeret til det lyse. samtidig som det er mye rom til å tolke det som man vil, sier hun.
Hemsing gleder seg til å komme tilbake til NUSO. Før hun ble internasjonal solist, var hun selv orkestermusiker i NUSO, og husker det som en stor opplevelse.
– Det var i 2002. Jeg syntes det var utrolig artig. Alle vennene mine var med, hele gjengen fra Barratt Due. Jeg syntes alle var så store, det var så svært. Jeg er sikker på at det er på akkurat samme måte fremdeles.
Konsertene 12. og 13. august finner sted i henholdsvis kulturhuset Bølgen i Larvik og Sentralen i Oslo. Dirigent er Torodd Wigum og orkesteret fremfører i tillegg Ørjan Matres Händel Mixtapes for orkester og to kassettspillere og utdrag fra Sergej Prokofjevs Romeo og Julie.