KLIMAKRISEN PÅ DEN BLÅ PLANETEN
Helge Ibergs inspirasjon til Songs from the Planet of Life, for orkester, solister og resitasjon, er Gustav Mahlers Das Lied von der Erde.
– For bare hundre år tilbake var naturen vår store mor og forsørger som leverte ordensregler med uforutsigbar nådeløshet. Vi måtte underordne oss og ta til takke. Naturen var kilden og sammenhengen, den selvfølgelige bakgrunn og det altomfattende lerret hvorpå alt utspiller seg i all evighet. I dag er naturen «overvunnet». Den ligger utslått og har fått pustevansker. Og den er plutselig blitt menneskets ansvar, sier Helge Iberg som besvarer utfordringen med musikk. Det er blitt en stor produksjon for symfoniorkester og solister, som det har tatt ham flere år å ferdigstille i sin helhet. En CD er nå ferdigmastret, og kommer snart på markedet.
Iberg ser sitt verk som en meditasjon over vår egen eksistens og naturens sårbarhet, aktualisert gjennom den akutte klimakrisen som truer menneskenes livsgrunnlag på den blå planeten. Noen finner trøst i de evighetsmetaforene som har å gjøre med årstidenes vekslinger og livets tilbakekomst i forskjellige former, men i våre dager er selv denne «dypøkologiske» tankegangen truet av en sivilisatorisk hybris.
Det tekstlige grunnlaget for prosjektet er kinesiske dikt fra 700 tallet. Mahlers Lied baserer seg på samlingen Kinesische Flöte av gjendikteren Hans Bethge, som i sin tur bygger på flere tidligere oversettelser. I motsetning til Mahlers sanger og Bethges melodramatiske fortellinger, er de kinesiske diktene korte, antydende tablåer. Helge Iberg tar utgangspunkt i de kinesiske originalene; hovedsakelig som kompositorisk inspirasjon, men også som tonesatt tekst.
Med seg på platen har han KORK, dirigenten Kai Grinde Myrann, fiolinisten Elise Båtnes, pianisten Christian Ihle Hadland, mezzosopranen Marianne Beate Kielland, barytonen/tenoren Frank Havrøy, og Tom Ottar Andreassen på altfløyte. Resitasjonen er av ved Sidsel Endresen og Liu Tiegang.
Bilde: Helge Iberg. Foto: Torgny Skogsrud