Til innholdet

KORK I SESONGEN 2018-2019

Publisert: 20.06.2018



Ikke noe profesjonelt orkester i Norge gjør Kringkastingsorkesteret – KORK – rangen stridig når det kommer til innenlandsturneer eller allsidighet. Sånn sett typisk KORK å starte neste sesong på Nordland Musikkfestuke i Bodø, for så å dra rett til Oslo Jazzfestival. Sesongen byr på Mahler-symfonier i samspill med Oslos musikkstudenter, medvirkning på Nobelkonserten og samarbeid med samtidskomponist Rolf Wallin og jazztrompetist Nils Petter Molvær.

Orkesteret har tre hovedserier: Den sjangerovergripende KORK i Store studio, den klassiske KORK i Aulaen og KORK kammer, der orkestermusikerne spiller det musikere flest foretrekker: kammermusikk. Generalprogrammet opererer med en kategori til: Alt det andre, som kanskje er det som gjør nettopp KORK til «hele landets orkester». Da samarbeider de med alle deler av norsk musikkliv på festivaler, turneer og kjente artister, som når de drar opp til Frognerseteren amfi med Bjørn Eidsvåg, komper Operahøgskolens eksamensforestilling i Bjørvika eller stiller opp i Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival og Rørosfestspillene.

Den klassiske åpningskonserten finner sted i Store studio 6. september, der Miguel Harth-Bedoya innleder sin sjette sesong som sjefdirigent med Beethovens 2. symfoni og Ligetis fiolinkonsert med Augustin Hadelich som solist. Sjefdirigenten har ellers to spor han liker å følge: Han setter seg mer enn gjerne inn i norsk orkestermusikk, noe han viste under Grieg minutt for minutt sist helg, og – inspirert av norsk arbeid med å ta vare på egen musikkarv – har han satt i gang et stort arbeide med å dokumentere latinamerikansk musikk. Et eksempel på det er konserten Inka-veien i oktober. En måned senere er han tilbake i Aulaen med mandolinsolisten Avi Avital og Otto Winther-Hjelms 2. symfoni. I januar leder han et stort prosjekt med Mahlers 3. symfoni, med studenter fra Norges musikkhøgskole, Kvindelige Studenters Sangforening og Sølvguttene. Mer norsk blir det når han leder urfremføringen av Lene Grenagers verk Traces of Light i februar. På samme konsert er Christian Grøvlen solist i Franz Liszts klaverkonsert nr. 1. I Harth-Bedoyas siste konsert neste sesong, dirigerer han Norges-premieren på Jennifer Higdons bratsjkonsert med Eivind Holtsmark Ringstad.

Mer samarbeid med studenter blir det når Barratt Due musikkinstitutt er med på Mahlers 5. symfoni i april, dirigert av Baldur Brönniman, og på cellisten Amalie Stalheims eksamenskonsert i mai med Profokievs Sinfonia Concertante.

KORK er av mange samtidskomponister et foretrukket orkester. På årets Ultimafestival deltar de med Rolf Wallins el-basskonsert Spirit, med danske Ida Nielsen, kjent fra bandet til artisten Prince, som solist. Andre verk på konserten av Tancy Davies Dune to Footprints, et utdrag fra hennes opera Between Worlds og Jon Øivind Ness’ arrangement av Davis Bowies: Warzsawa.

Konserten i Universitetets aula 27. september, i samarbeid ned Norsk tonekunstnersamfund, faller nok inn under kategorien Alt det andre … når KORK og en rekke operasangere tar for seg den norske operaarven, som er både større og eldre enn mange tror.

Nevnes må også første konsert på nyåret, en ren Ravel- og Debussy-konsert med Ingrid Andsnes som solist i førstnevntes klaverkonsert i G-dur, mens Kvindelige Studenters Sangforening medvirker i Debussy. Dirigent er Eugene Tzigane.

For tredje sesong på rad stiller orkesteret opp med sitt konsept KORK uten, hvilket vil si uten dirigent. Denne gang leder Kolbjørn Holthe blant annet Brahms’ symfoni nr. 3 fra konsertmesterpulten.

Dette var et lite sveip over en innholdsrik sesong. Vi anbefaler grundige studier av KORKs programbok for neste sesong.