MUSIKKRITIKERPRISEN 2017/2018
Torsdag 20. september ble musikkritikerprisen 2017/2018 delt ut på Litteraturhuset i Oslo. I år var følgende nominert: Akkordeonisten Geir Draugsvoll for Fachwerk av Sofia Gubaidulina, med Kremerata Baltica, slagverkerduoen PERCelleh og dirigenten Martynas Stakionis, fremført på Festspillene i Bergen den 25. mai 2018. Berit Opheim, Tore Brunborg, Kåre Opheim, Steinar Raknes og Stein Urheim for konsert med Hildo under Vossajazz den 24. mars 2018. Komponisten Gisle Kverndokk og librettisten Bjørn F. Rørvik for barneoperaen Purriot og den forsvunne bronsehesten, urfremført på Den Norske Opera & Ballett den 12. mai 2018.
Sistnevnte gikk av med seieren. I sin tale til vinnerne sa musikkritiker, og redaktør i Periskop, Maren Ørstavik blant annet:
Musikkritikerprisen er en svær pris. Jeg sier ikke det for å skryte av oss kritikere eller institusjonen kritikerprisene, eller for å tillegge priser mer verdi enn de har, men fordi de nominerte befinner seg innenfor et svært felt. De tre nominerte til årets pris demonstrerer stor bredde. I en slik sammenheng synes jeg det er spesielt gledelig å få dele ut prisen til en barneforestilling. At noen av årets fineste musikalske, tekstlige og performative prestasjoner kommer til uttrykk i en operaforestilling for et helt ungt publikum – det sier mye om vårt kulturliv. Barnepublikummet kan ikke imponeres med intellektuelle øvelser, kompliserte referanser eller smart samfunnssatire. De krever bare å bli engasjert. …. Som kritiker ser jeg mange forestillinger i løpet av et år. Purriot står likevel for meg ut som en helt spesiell forestilling det siste året. Jeg fór begeistret til tastaturet etter premieren, og forsøkte å oppsummere hva det var som gjorde Purriot så bra:
«Med Gisle Kverndokks musikk og Bjørn F. Rørviks fortelling er Purriot og den forsvunne bronsehesten blitt et lekent detektivmysterium full av alt det som gjør opera gøy: dramaturgiske overraskelser, godt språk, flotte stemmer, musikk som er langt mer enn akkompagnement og en fortelling som fenger til siste slutt. Legg til glitrende prestasjoner fra Operaens Barnekor, som virkelig får skinne i skreddersydde soloroller og fargerike korpartier, og resultatet er noe av det morsomste som har gått for barn i Operaen på lenge.»
Prisen er et trykk av Solveig Lohne.
Bilde: Fra Purriot og den forsvunne bronsehesten på Den Norske Opera & Ballett. Foto: Jörg Wiesner.