Til innholdet

STAVANGER SYMFONIORKESTER 2018-2019

Publisert: 14.06.2018



Stavanger Symfoniorkester satser på stemmen neste sesong. Det er tittelen på generalprogrammet og et stort utvalg av sangere som står på programmet: Kjente norske navn som Lise Davidsen, Johannes Weisser, Bror Magnus Tødenes, Tora Augestad og Halvor F. Melien, sammen med Gal James, Kristina Hammarström, Marcel Beekman, Konstantin Wolff, Ilse Eerens, Roseanne van Sandwijk, Jeremy Ovenden, Stephan Loges, Johannes Held, Gerhild Romberger, Rinat Shaham, Gábor Bretz, Elizabeth Watts og André Morsch – i alt nitten sangere fordelt på drøyt 30 orkesterkonserter. I tillegg kommer to fremførelser av Puccinis Tosca – samarbeidsproduksjonen som spilles i Kristiansand, Bodø og Tromsø. (Lenke http://arkiv.klassiskmusikk.com/nosos-hostsesong-2018/) Hovedsesongen sparkes i gang med Beethovens 9. symfoni, men prolog av professor Jon Roar Bjørkvold: An die Freude – Til Gleden! Fra spebarnssang til Beethoven: Symfoni nr 9.

Programkomiteens formann Hjalmar Kvam forklarer at begrepet «stemme» er tenkt i utvidet forstand: «Vi vil feire stemmer, vi vil sette lyset på det å bli hørt og vi vil lytte. Vi vil snakke med noen av våre gjestende kunstnere og om å finne sin stemme, dyrke dens egenart, som sanger, komponist, instrumentalist.» Det gis plass til stemmer fra berørte av Alexander Kiellandulykken, rappere, publikum skal få synge, og Kvam tilbyr til og med en helaften med en som har mistet stemmen. I generalprogrammet finner man håndskrevne tekster omkring stemmen av kjente og ukjente, som diktet Bruk stemmen av Hadia Tajik, en tekst om taushet av Stavangers ordfører Christine Sagen Helgø og om å finne sin stemme av komponist Gisle Kverndokk.

Sjelden ser man et mer helhetlig tenkt årsprogram.

Når det er sagt slippes definitivt også instrumentalsolister og dirigenter til: Sjefdirigent Christian Vasquez dirigerer selv ni av konsertene, blant dem sesongåpningen. Av andre dirigenter kan nevnes Clément Mao-Takacs som dirigerer konserten Wagner og Saariaho – Den hellige gral, der Peter Herresthal er solist i sistnevnte komponists fiolinkonsert Graal théâtre. Dalia Stasevska dirigerer Lise Davidsen i Strauss-lieder, Andrea Marcon dirigerer en barokkonsert der fiolinisten Liza Ferschtman er solist, Grete Pedersen dirigerer Bachs Juleoratorium og Karina Cannelakis dirigerer blant annet Bartóks Ridder Blåskjeggs borg. Den våkne leser vil kanskje ha merket seg er uvanlig høy andel kvinnelige dirigenter? I tillegg byr Stavanger på en god andel norske dirigenter: Nils Eirik Måseidvåg, Peter Szilvay, Per Kristian Skalstad, Christian Eggen og, som nevnt, Grete Pedersen.

Av instrumentalsolister nevner vi også: cellisten Edgar Moreau i Tsjaikovskijs Rococcovariasjoner, Pieter-Jelle de Boers i Saint-Saëns’ Orgelsymfoni dirigert av Antony Hermus, pianisten Paul Lewis i Mozarts klaverkonsert nr. 27 dirigert av Matthew Halls, Marc Bouchkov i Tsjaikovskijs fiolinkonsert dirigert av Stanislav Kochanovsky og Jakob Koranyi i Elgars cellokonsert med Tadaaki Otaka som dirigent.

Og mye, mye mer. Hva som dukker opp under kammerkonsertene med tittelen Kammermusikk med utsikt, er foreløpig en hemmelighet, men det høres ut som et fint sted å være.

Full oversikt over sesongen får du her

Toppfoto: Stavanger Symfoniorkester og sjefdirigent Christian Vasquez i Fartein Valensalen. Foto Emile Ashley.