Til innholdet

FESTKONSERT MED URFREMFØRING

Publisert: 20.05.2018



– Helt ypperlig. Dette er musiserende. Det er en nerve i tonene som er veldig fin, sa komponist Cecilie Ore etter urfremførelsen av hennes verk WaterWorks i Ullensvang kyrkje 17. mai.


TEKST OG FOTO SVEIN KNUTSEN

Toppfoto: Engegårdkvartetten framførte både en urfremføring og tredje sats av Griegs strykekvartett under festkonserten i Ullensvang kyrkje på 17. mai.


Den hun sa det til var Arvid Engegård, leder for Engegårdkvartetten, etter festkonserten under Hardanger Musikkfest. Foruten sjefen sjøl, består Engegårkvartetten av Juliet Jopling, Alex Robson og Jan Klemens Carlsen.

Ifølge komponisten er WaterWorks en hyllest til Hardanger og vestkysten av Norge, med fosser, smale fjorder og dramatisk natur. Musikken henter sin inspirasjon fra vannets bevegelser gjennom landskapet, hvor sildringer langt oppe i fjellsidene blir til bekker og vokser seg til elver og kraftfulle vannfall som passerer gjennom fjellvann og øker i styrke før det kaster seg ut og ned i dype fjorder, og til slutt forenes med havet hvor det fordamper og igjen returnerer til fjellene der det faller som regn, og syklusen starter enda en gang.

WaterWorks er spesialbestilt til Hardanger Musikkfest. Det starter rolig med svake toner der fiolinstemmen leder hovedmotivet. Fem hurtig repeterende klanger kan være komponistens beskrivelse av vann i et frådende fossefall, plutselig blir det mye pizzicato med mye romklang, og tankene går til enorme fjellhaller med vann som kan gi kraft til vannturbiner – men dette er bare min egen forståelse av musikken.

– Det er mange måter å tolke dette verket på. Jeg synes Engegårdkvartetten gjør det helt ypperlig. De er svært profesjonelle og dyktige musikere, sier komponisten.

Tema Natur/Endring
Festkonserten startet med folkemusikk og hardingfele, og deretter ønsket Hardanger Musikkfest sine to kunstneriske ledere, Therese Birkelund Ulvo og Tora Augestad velkommen til fem dager med flott musikk i vakre Hardanger.

Tema for musikkfesten i år er Natur/Endring, og dette blir markert både i musikk- og verbal innslag. På festkonserten leste festspillforfatter Tomas Espedal sine egne dikt som ofte handler om naturen.

«Jeg vil gjerne skrive en bok om årstidene vår høst sommer vinter de lyse dagene i april og juni mørket i august, beskrive månedene, ukene, dagene, timer på dagen og forandringene som gjentar det samme, alltid på en ny måte,» skriver han i novellen Året.

Saksofonisten Trygve Seim og cellisten Svante Jon Henryson fremførte DUO, og konserten ble avsluttet med at Engegårdkvartetten spilte tredje sats av Edvard Griegs strykekvartett i g-moll.

Det var tydelig at musikerne følte de var på Griegs grunn på Lofthus. Verket ble fremført på en usedvanlig energisk måte, nesten provoserende staccato. Det tydeliggjorde folkemusikktradisjonen som Grieg var våken for i denne strykekvartetten. En meget frisk avslutning på en innholdsrik festkonsert i Ullensvang kyrkje på selveste 17. mai.

Og Hardanger Musikkfest er kommet godt i gang.

Komponist Cecilie Ore og Arvid Engegård fra Engegårdkvartetten var tydelig fornøyd etter urframføringen av WaterWorks.