OCTAVA AUREA

Publisert: 29.05.2020

Dinescu Octava Aurea*,**. Ioachim’s Kite*. Parade of Kites*. Ottava grave**. für den flug…*,**. Ottava alta*. Contest of Kites*,**. Clariwehlinos*. Seven Ioachim’s Kites*,**
*Aurelian Octav Popa (klarinett). **Sanda Crăciun Popa (bratsj)
Podium Wolfgang Wendel WOW-027 (73 minutter)

Violeta Dinescus stykker er ofte i en beskjeden tidsskala. Bare to av de ni verkene på Octava Aurea (hentet fra det første sporet) varer i ti minutter. Det lengste – 10:59 – er Seven Ioachim’s Kites for klarinett og bratsj (2015). Dette er et av flere verk inspirert av romanen (og filmen basert på den) Drageløperen av den afghansk-amerikanske forfatteren, Khaled Hossein (Schibsted, 2006). Litterær inspirasjon er en gjenganger i Dinescus verker: et annet er für den flug…, basert på bare tre ord fra et dikt av Eva Maria Berg.

Som mange andre komponister, liker Dinescu å samarbeide med sine utøvere, og har et tydelig produktivt forhold til Popa-duoen. De ser virkelig ut til å ha tak på hennes musikk, men mens deres fremførelser individuelt sett er overbevisende (ikke minst Aurelian Octav Popas flersporsinnspilling i Parade of Kites fra 2016), krever en hel plate med solo- og duostykker for klarinett og/eller bratsj ganske bestemt lytting. Podium Wolfgang Wendels lyd er litt hard, med liten resonans, og det er litt ulike auditive forhold mellom noen av verkene, som om musikerne er plassert i forskjellige lokaler under opptakene. Det er imidlertid et pluss på denne platen at illustrasjonene av Hans Werner Berretz (også kjent som Ha WeBe), som reagerer like mye på Dinescus som hun reagerer på hans kunstverk. Det er et symbiotisk forhold som startet i 1984; måtte det vare lenge!