Til innholdet

HÄNDELOPERA I TRONDHEIM

Publisert: 24.01.2020



Hovedattraksjonen under Barokkfest i Trondheim blir en fullscenisk fremførelse av Händels Orlando, en av hans mest oppførte operaer, i Frimurerlogen 28. januar og 2. februar. Den handler om Orlando som drives til vanvidd mellom trollmenn og prinsesser, og er kjent for noen av komponistens fineste vokalpartier.

Bak oppsetningen står dirigent Martin Wåhlberg og hans Orkester Nord. De fikk for alvor smaken på barokkopera da de under festivalen i 2018 presterte en verdenspremiere på den franske barokkomponisten André Grétrys Raoul Barbe Bleu. Oppsetningen ble utgitt på CD og presentert i Paris like før jul med både orkester og dirigent til stede. Årsaken til at det ble en verdensverdenspremiere i 2018, og påfølgende fransk oppmerksomhet, var at operaen i sin tid ble forbudt – og senere helt glemt. Slike urpremierer legges merke til, og i år har Wåhlberg fått med seg store navn innen barokkopera: I tittelrollen stiller kontratenoren Max Emanuel Cencic, som ble intervjuet av magasinet Bachtrack da det ble kjent at han skulle synge Orlando i Trondheim. Sopranene Sophie Karthäuser og Nuria Rial, alten Delphine Galou samt den norske bass-barytonen Håvard Stensvold fyller de andre rollene.

For mer informasjon om Orlando under Barokkfest, se her.

Bilde: Max Emanuel Cencic spiller tittelrollen i Orlando.