Til innholdet

NORDISKE MUSIKKDAGER I BODØ

Publisert: 08.11.2019



Nordiske Musikkdager kan spores tilbake til 1888, da en nordisk musikkfest ble arrangert i København der tidens komponister ble fremført. Siden 1947 har den hatt navnet Nordiske Musikkdager og vært arrangert av de nordiske komponistforeningene på omgang. Festivalen har alltid «reist» mellom de nordiske landene, først som en ukelang festival annethvert år, nå går den årlig over fire dager. Ved to anledninger har den også reist utenlands, til Berlin i 2002 og til London i fjor. I år drar den for første gang nord for polarsirkelen.

I Bodø byr festivalen, som går fra 13. til 16. november, på åtte verdenspremierer og 32 norgespremierer. Den første urfremførelsen, The Sacredness of Trees av Ellen Lindquist, innleder hele festivalen på Domkirkens klokkespill, og gjentas hver festivaldag – ikke bare i Bodø, men av klokkenister i flere land verden over, fra USA via Europa og Norden til Australia.

Festivalprogrammet inneholder alt fra lokal sangglede til høyteknologisk robotmusikk, flersanselige opplevelser med mat og lyd til storslåtte konserter i Stormen Konserthus.

I tillegg til urfremførelser, blir det systemkritikk og skarp feministisk tale i konsertform, samt musikk som interaktivt strategispill, høyttalerorkester, taktile stoler og havet selv – både inne og ute. Festivalen byr på 40 arrangementer i Stormen Konserthus, Stormen Bibliotek og Bodø domkirke.

Nordiske Musikkdager avsluttes med blant annet en innholdsrik nordisk familiedag og konserten Moments of Truth i Stormen konserthus, der Esbjerg Ensemble urfremfører Martin Ødegaards verk med samme tittel som konserten, og Steingrimur Rohloffs 5 Songs from the opera Lyststrata Medea, med sangeren Francine Vis som solist.

Truth – Sannhet – er festivalens tema. Tematikken oppsto mens #metoo-bølgen var på sitt høyeste og man ble minnet om at hva som er sant alltid avhenger av perspektivet. I musikk og kunst er man trent til å utfordre alle sannheter og samtidig har både musikk og kunst en rekke vedtatte sannheter som man er ment å følge. Til Bodø kommer komponister, kunstnere og utøvere fra hele Norden for å lytte, diskutere og å møte publikum.

– Går det an å diskutere om musikken er sann? spør festivalsjef Therese Birkelund Ulvo i programmet, og fortsetter:

Hvilket repertoar blir kanonisert og hvilke prosesser, strukturer og eventuelt tilfeldigheter former historieskrivingen? Kan vi rette opp i skjevvurderinger som allerede er gjort? Og skal vi? Står musikken, som ofte er ordløs, friere enn andre kunstformer? Er virkeligheten et antonym til kunst og kunstighet? Min historie er like sann som din – men den blir aldri den samme historien. Eier alle sin egen sannhet? – Spørsmålene tar vi med oss i et kompakt program med 58 komponister fra hele Norden. På scenen finner vi sterke lokale utøvere i Vocal Art, Arktisk Filharmoni, Ylajali, Bodø Domkor og Gro Bergrabb. Tilreisende kommer Cikada (NO), Esbjerg Ensemble (DK), og flere utsøkte solister.

Fullt program finner du her.

Ellen Lundquists nye verk for klokkespill åpner Nordiske Musikkdager i Bodø, og spilles «verden over» under festivalen. Foto: Elise Maalø Reksen

TOPPFOTO: Danske Esbjerg Ensemble avslutter festivalen. Foto: Red Star Esbjerg