Til innholdet

BAUSSNERN

Publisert: 24.01.2019



Kammermusikk. Volume 2: Kvintett i F-dur for piano, fiolin, klarinett, horn og cello; Acht Kammergesänge;* Stryketrio i e-moll
*Maria Bengtsson (sopran); Berolina Ensemble
Musikproduktion Dabringhaus und Grimm MDG 948 2071-6 (78 minutter)

Waldemar von Baussnern (også kjent som Bausznern) ble født i Berlin i 1866, men han kom fra en saksisk familie i Transylvania og tilbrakte sin barndom i Hermannstadt (nå Sibiu i Romania) og i Budapest. Han reiste tilbake til Berlin for å studere (med Friedrich Kiel og Woldemar Bargiel, Clara Schumanns halvbror) og fikk en karriere som dirigent og pedagog i forskjellige tyske byer før han igjen vendte tilbake til Berlin i 1923, og døde der i 1931. Han var altså grundig kjent med Schumann/Brahms-tradisjonen i tysk musikk (faktisk direkte knyttet til den), og de tre verkene her viser at han helt og holdent mestret verktøyet, ikke minst et herlig flytende kontrapunkt. Men hans tidlige liv i Øst-Europa satte også sitt preg på ham, og hans temaer og rytmer danser med en livlighet som Dvořák ville satt pris på (og kanskje gjorde). Hans orkestrering av Bargiels kvintett for piano, fiolin, klarinett, horn og cello (1898) kan tyde på kjennskap til en litt tidligere tsjekkisk modell, den til Zdeněk Fibich, skrevet fem år tidligere; selve materialet er ytterst sjarmerende – det er den slags musikk du sitter og lytter til med et bredt smil over den bunnløse vennligheten i Bausserns fantasi. Stryketrioen i e-moll (1890) burde være standard repertoar: det finnes ikke mange stryketrioer av en slik kvalitet på oppfinnsomhet og ren melodisk appell. Men juvelen i dette albumet, det verket som øyeblikkelig vil stjele ditt hjerte, er Acht Kammergesänge fra 1906. Hvis du kjenner Enescus Sept Chansons de Clément Marot (1908), vet du akkurat hva du kan vente deg: det sarte raffinementet i en Baroque-galant original, diskret dekorert med sen-romantiske instrumentallinjer. Enkelte mennesker synes sjokolade er uimotståelig; denne musikken er uimotståelig for meg. Berolina Ensemble, med Maria Bengtsson i Kammergesänge, byr på fremførelser som løfter frem Baussern med styrke: her er en komponist hvis produksjon vi burde kjenne.


MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin