BERGTATT

Publisert: 01.04.2019

Brimi, arr. Vestad Bergtatt*,**,***,****. Heimfjell*,**,****. Arr. Brimi Folksongs: Rosor og Blomar*,**; Jo Torstugun**; Truls med bågån*,****; Dei tvau versi Anne Kleppe song siste kvelden*,****
*Mari Midtli (kveder). **Aslak Brimi (fiolin, kveder). ***Gudmund Bolstad Skjær (gitar), Sidiki Camara (slagverk). ****Sinfonietta Innlandet
ta:lik  TA199 (51 minutter)
1 2 3 4 5 6

Hans Willie Brimi (1917-98) var en feiret spelemann fra Garmo i Lom. Han og familien hadde gård i Vårdalen, som han etter hvert overlot eldste sønn for å konsentrere seg om folkemusikk. Han ble nominert til Spellemannprisen ikke mindre enn fem ganger. Noen av hans innspillinger er utgitt på en tidligere plate fra ta:lik, Blå September, sammen med noen bidrag fra barnebarnet, Aslak Opsahl Brimi (f. 1983).

Aslak fortsetter å hedre sin bestefar på den nye platen med den syv-satsige suiten Heimfjell for kvinnelig kveder, fiolin og lite strykeorkester. Suiten ble komponert for å markere Hans Brimis 100-årsdag i 2017. Innspillingen fant sted inn i Oslo året etter, og ble dermed en markering av at det var 20 år siden hans død. Heimfjell er et samarbeid mellom Brimi d.y. og Knut Anders Vestad. Brimi har skrevet musikken, basert på lokal folkemusikk, bortsett fra tredje sats, Rønnaug, som er basert på opptak av en kollega av Hans Brimi, Rønnaug Biløygard, (1904-2000). Den erfarne popmusikkarrangøren Vestad har skrevet verket ut for strykeorkester. Suiten markerer hovedelementer i Hans Brimis liv, fra konen Aslaug (andre sats, Friarferd til Smådalen) og seteren deres (sjette sats, Havyrjurosa), til Lom spelemannslag (fjerde sats, Bauta) og den stedlige bekken Krokåtbekken (femte stas). Suiten avsluttes med Fjellblomen, «bruremarsj laga til Live Brimi da ho gifta seg på Brimisetra».

Den andre suiten, kalt Bergtatt, ble til i 2018 på en lignende måte. Aslak Brimi skrev musikken til åpningen av en utstilling i Lom. Vestad gjorde arrangementet for strykeorkester (pluss gitar og slagverk), bortsett fra fjerde stats, Vårvise, som Aslak selv arrangerte. Inspirasjonen til Bergtatt er hentet fra det lokale fjellandskapet, som ble gjengitt på fotoutstillingen, samt Olav Aukrusts (1883-1929) poesi.

Bergtatt er, som Heimfjell, en typisk folkemusikalsk blanding av noe forførende og nostalgisk, med sporadiske rytmiske særegenheter, som kan ligne aksenter i dialekt. Disse elementene viser seg også i de fire folketonearrangementene av Aslak Brimi, der Dei tvau versi Anne Kleppe song siste kvelden er musikalsk det mest interessante. Fremførelsene er fine – om ikke oppsiktsvekkende. Mari Midtli, elev av blant andre Berit Opheim, synger rent og karismatisk, og Aslaks fiolinspill er fint og idiomatisk. Men musikken er ganske enkel og selv om Sinfonietta Innlandet spiller godt, har de ærlig talt ikke altfor mye å gjøre. Ta:liks innspilling er tett på og klar.