Between the Seasons

Publisert: 10.08.2017

Vivaldi De fire årstidene, Op 8 Nr. 1-4 Kraggerud Preghiera. Postludium i b-moll. The last leaf – Magnus in memoriam. Victim Paschali
Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, dir. Henning Kraggerud (fiolin)
Simax PSC1356 (63 minutter)

Vivaldis sett med fire årstidskonserter er så til de grader kjent at det skal litt av et musikalsk sinn til for å presentere dem på en ny og engasjerende måte. Solister kan ta seg friheter med tempi eller introdusere nye effekter – som kan, eller ikke kan, bli «autentiske» i forhold til musikkens ånd; dirigenter og komponister kan presentere musikken i sammenheng med annen, senere musikk, for å endre sammenhengen. Henning Kraggerud – i trippelrollen som fiolinist, dirigent og komponist – gjør begge deler. Ved å ta Vivaldis verk først, presenterer Kraggerud og de virtuose musikerne i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester en uklanderlig versjon, det raske spillet tatt i betraktning (alle fire konsertene varer til sammen under 40 minutter), først og fremst takket være noen vanvittig raske tempi i Allegroene, ta de i «Våren» og «Vinteren», for eksempel, eller sistnevntes langsomme sats – tempoet er aldri Largo.

Når man lytter til dem en for en, kan de raske tempi oppleves som misforståtte, det kan være et spørsmål om personlig smak. Men i sammenheng med platen som en helhet fungerer de, når man legger til Kraggeruds palett av kontraster. En tredjedel av spilletiden er satt av til hans egne verker, som fungerer som interludier mellom de fire konsertene og orkesterversjonen av Victima Paschali som utgjør en epilog. To av «interludiene» er betydelig stykker i seg selv, Preghiera (Bønn; 2011) og the last leaf – Magnus in memoriam (2014), en symfonisk elegi som tvinger frem oppmerksomhet. Fremførelsene er fremragende, det samme er lyden, men dette er ikke en plate for Vivaldipurister!