Chaconne

Publisert: 19.08.2017

Bach Suite nr. 2 i d-moll, BWV.1008; Partita i d-moll, BWV.1004: Chaconne; Reger Suite nr. 1 i g-moll, op. 131d
Lars Anders Tomter (bratsj)
Nordic Sound NOS 1985 (43 minutter)

Bratsjen er i den lykkelige situasjon at den både kan strekke seg opp for å stjele fiolinrepertoaret og ned for å rappe celloverk. Her gjør Lars Anders Tomter nettopp det med Bach, og benytter seg av cellosuite nr. 2 og Chaconne fra fiolin-partitaen i d-moll, med et originalverk for bratsj mellom dem – en av de tre suitene for solo bratsj som Reger utga i 1916 som sitt opus 131d. Her har vi altså en av verdens store musikere som spiller Bach og Reger praktfullt, så hvorfor den relativt lave poengsummen? Flere grunner. Først, og minst viktig; akustikken er noe ekkoaktig (den ble innspilt i Grue kirke), så det blir vel mye blomstring rundt selve klangen – men det gjør ikke så mye, øret venner seg til det. Det er viktigere at CDen bare rommer 43 minutter musikk, rundt halvparten av kapasiteten, og at omslaget ikke gir noen pekepinn om dette. Man kan forstå at album kommer til kort hvis komponist Xs komplette verk ikke helt fyller en time eller så, eller om en orkesterinnspilling bare er så lang som den er – du kan tross alt ikke hente alle tilbake til studio for å spille inn tyve minutter til. Men Lars Anders Tomter er en enslig musiker, allerede til stede for å gjøre en innspilling, og med et sprekkeferdig stort repertoar – så hvorfor gir Nordic Sound oss så lite av ham å lytte til? Tilslutt, CD-heftet er et enkelt ark, brettet på midten, med en kort biografi om Tomter på side 4, og en montasje av åtte andre covere i midten. Det står ikke et ord om musikken. Tomter spiller herlig, men presentasjonen viser noe som nærmer seg forakt for tilhøreren.