Til innholdet

Chronotope

Publisert: 09.10.2017



Kruse “Chronotope” Clarinet Concerto.
Fredrik Fors (klarinett), Oslo Filharmoniske Orkester dir. Christian Eggen
Lawo Classics LWC1129 (46 minutter)

Chronotope er Bjørn Kruses episke klarinettkonsert, fullført i 2015. Tittelen betegner bevisstheten om tid og rom (chronos og topos), hentet fra den russiskes filosofen Mikhail Bakhtin. Bakhtin var emne for doktogradsavhandlingen til komponistens kone, Karette Stensæth, som Chronotope er tilegnet. Verket er muligens – med 45 minutters varighet – den lengste klarinettkonsert som noen gang er skrevet, mer enn dobbelt så lang som Kruses Saksofonkonsert fra 1991, og den overgår Kimo Kakolas Klarinettkonsert fra 2001 med ca. syv minutter!

Tre satser i stor skala som øker i dimensjon og kompleksitet på henholdsvis tolv, fjorten og tyve minutter, gjør Chronotope til en vibrerende, levende konsert, som utfolder seg innenfor sin egen unike struktur og tidsramme. Til tross for bruk av det som høres ut som et rimelig stort orkester – i hvert fall et med hele spekteret av instrumentale teksturer og i stand til å generere stort volum – blir solisten aldri overdøvet, men navigerer seg gjennom Kruses tidvis turbulente, men ofte mildt fritonale landskap. Fredrik Fors (som Chronotope ble bestilt til og som urfremførte verket i januar i fjor med det samme orkesteret dirigert av Han-Na Chang), spiller imponerende bra med enestående tonal fantasi, instrumental virtuositet og stamina. Oslo Filharmoniske Orkester akkompagnerer suverent, dirigert av Christian Eggen.

Lawo Classics har gjort norsk musikk en stor tjeneste ved å utgi dette enorme verket mindre enn to år etter urfremførelsen. Det er synd at ikke et annet verk av Kruse er tatt med for å fylle opp platen, siden spilletiden er kort, men i motsetning til samlingen av mindre verk (som på Marcus Paus-platen som nylig er anmeldt), har Kruse-platen gitt større tilfredsstillelse når slutten av Chronotope er nådd, så Lawo er tilgitt. Lyden er også utmerket.


GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen