DO YOU BELIEVE IN HEATHER?

Publisert: 03.06.2019

Ståle Kleiberg Strykekvartett nr. 3*. Trur du på lyng?**. Trio Luna***. Lyssmeden**,*****
*Atle Sponberg, Anders Larsen (fioliner), Ole Wuttudal (bratsj), Øyvind Gimse (cello). **Marianne Beate Kielland (sopran), Ole Christian Haagenrud (klaver). ***Annika Nordstrøm (fløyte), Jan Petter Hilstad (bratsj), Ruth Potter (harpe). ****Ida Kateraas (klarinett)
Lindberg Lyd 2L152 (70 minutter; SACD og Blu-ray)

Denne platen er en sann glede å lytte til og jeg oppfordrer alle til å kjøpe og nyte den. Jeg overveide å begrense denne anmeldelsen til den ene setningen, men kom til at jeg kanskje burde utvide bedømmelsen en smule! Faste lesere en kanskje klar over mitt syn på Ståle Kleibergs musikk, som jeg har stiftet bekjentskap med gjennom tre utgivelser på Lindberg Lyd. Selskapets tidligere utgivelser av hans kammermusikk, Mezzotints – som jeg anmeldte tidlig i 2016 – inneholdt hans «vidunderlig kompakte» Strykekvartett nr. 2 (2012), og jeg var glad for å se at oppfølgeren innledet det nye albumet i 2018; for et fint verk det er.

Kleiberg skriver i CD-heftet at dette er et verk influert av sommerfølelser, fra den avslappede åpningen – en «slentrende» scherzo, intet mindre, som likevel er en modell på klassisk balanse – til den livlige finalen, hvis oppsamlede energi skaper en tilfredsstillende avslutning på nok en vakker kompakt komposisjon. Om solen dominerer dette verket, er det månen som er fremherskende i Trio Luna (2016-7), komponert for den fantastisk velklingende kombinasjonen fløyte, bratsj og harpe. Og mens teksturene i de tre instrumentene frembringer minner om kjente forgjengere som Debussy, Ravel og Roussel – i tillegg til Arnold Bax’ Elegiac Trio – er Kleibergs lysende musikk helt hans egen. De tre satsene beskriver nattens faser på månen fra kveld til morgen.

I de to sangsyklusene, strålende sunget av Marianne Beate Kielland, avslører Kleiberg seg som en naturlig etterfølger av Grieg som lyriker. Sjangeren til svart-hvite teksturer i stemme og klaver er, for å være ærlig, ikke min favoritt, men jeg kunne – og har! – lyttet til begge om og om igjen. Begge samlingene er til dikt av komponistens venn, poeten Helge Torvund. En nøkkel til forståelse av tekstene er stoffet som er gitt til klaveret, som ikke bare er en akkompagnatør, men noe nær en sonate-partner. I motsetning til Trur du på lyng? legges en klarinett til i Lyssmeden, slik at den utgjør en trio og tidvis nærmer seg en kammersonate, men i Kleibergs komposisjoner er det alltid hans respons på ordene som er viktigst. Alle utøvere de førsteklasses, i likhet med klangen til Lindberg Lyd. Denne platen er en sann glede å lytte til og jeg oppfordrer alle til å kjøpe og nyte den.