Publisert: 14.12.2016

Variations on an Original Theme, op. 36; Carillon, op. 75; Une voix dans le desert, op. 77; La Drapeau belge, op. 79; Pleading, op. 48

BBC Scottish Symphony Orchestra,

dir. Martyn Brabbins

Hyperion CDA68101

(82 minutter)

Jeg bedømmer en fremførelse av et verk jeg kjenner godt, etter hvor mye jeg kan oppdage i musikken som jeg ikke allerede var klar over. Disse innspillingene av In the South og Enigma-variasjonene består med glans: all verdens detaljer og nitid utarbeidede orkesterbalanse høres i innspillingene av disse to velkjente mesterverkene, og Brabbins oppnår også en sjelden følelsesmessig intensitet. Siden Nimrod-variasjonen er en del av det nasjonale musikalske landskap i Storbritannia (som Barbers Adagio i Amerika), blir den hentet frem nesten hver gang en prominens dør – men her føyser Brabbins alle konvensjoner til side og avdekker de rå følelsene i partituret, og jeg må innrømmeat jeg fikk tårer i øynene. Carillon, Une voix dans le desert og La Drapeau belge er musikalske svar på ødeleggelsen av Belgia i de første årene av andre verdenskrig. De byr på orkesterstøtte til patriotiske dikt av den belgiske lyrikeren Émile Cammaerts – og akkompagnementene er langt mer interessante enn diktene de er ment å løfte frem. Carillon, for eksempel, innleder med en virvlende scherzo som viser hvor briljant han behersker orkesteret – men selvsagt må han trekke i tømmene når stemmen kommer inn. Pleading er en herlig liten miniatyr, en orkesterversjon av en sang fra 1908 for stemme og klaver. Jeg hørte Brabbins og BBC Scottish fremføre Enigma-variasjonene ved London Proms i 1999, og ble overrasket over friskheten og kraften i tolkningen. Musikerne synes å ha beholdt prestasjonen i sin kollektive hukommelse, og gir oss her en av de beste innspilte versjonene av verket.