Fait pleurer les songes

Publisert: 17.08.2017

Ravel Sonate posthume; Poulenc Sonate for fiolin; Prokofjev Sonate for fiolin nr. 1, op. 80
Guro Kleven Hagen (fiolin), Marianna Shirinyan (klaver)
Simax PSC 1354 (59 minutter)

Guro Kleven Hagen og Marianna Shirinyan har gjort et godt repertoarvalg til denne CDen. Ravels tidlige (1897) sonate viser en side av hans personlighet som snart skulle forsvinne: den dukker engstelig opp, bygger til et sentralt klimaks og sklir unna igjen. Musikken hans ble raskt mer selvsikker, og denne tiltrekkende skyheten gikk tapt. Poulencs fiolinsonate viser også en side av hans karakter som etter hvert forsvant bak klovnerier – de overtok altfor ofte. Denne siste av flere sonater som har overlevd (han ødela resten), ble skrevet i 1942-43, speiler åpent hans reaksjon på den krigsherjede verden den ble komponert i. Den er viet minnet om Federico Garcia Lorca (albumets tittel er hentet fra et Lorca-dikt som er gjengitt over den innadvendte, langsomme satsen), den begynner med en vill Allegro con fuoco og slutter med en Presto tragico som, i kontrast, ikke alltid kan skjule et smil. Prokofjevs Sonate nr. 1 spenner over andre verdenskrig: den ble påbegynt i 1938 og fullført i 1946. Marianna Shirinyan, født i Jerevan og bosatt i Danmark, underviser ved Norges musikkhøgskole i Oslo, og har tidligere spilt inn plater med Rolf Gupta og Vilde Frang. Så vidt jeg kan se er dette hennes første innspilling med Guro Kleven Hagen. De spiller sammen som om de ikke skulle gjort annet i årevis (kanskje de har), behandler de rytmiske vanskelighetene i de voldsomste øyeblikkene i Poulenc og Prokofjev med stødig sikkerhet. Kleven Hagen er en intim og bekjennende musiker fremfor en heroisk, siste-dagers Ysaÿe, og for meg er hun litt grov i spillet i første sats i Poulenc (helt bevisst, altså: hun kan uten tvil spille den). For en del tiår siden måtte den unge Arve Tellefsen reise utenlands for å studere. Nå gleder han seg ganske sikkert over antallet strålende unge fiolinister som dukker opp i Norge. Guro Kleven Hagen er bestemt en av dem.