Til innholdet

Grieg Klaverkonsert a-moll,op.16

Publisert: 16.12.2016



Lyriske stykker, hefte I, op. 12: nr. 4, Elverdans; nr 7, Stambogsblad; hefte III, op. 43: nr. 1, Sommerfugl; nr. 6, Til Foråret; hefte V, op. 54: nr. 3, Troldtog; hefte VII, op. 62: nr. 4, Bækken; hefte VIII, op. 65: nr. 5, I Balladetone; nr. 6, Bryllupsdag på Troldhaugen; hefte X, op. 71: nr. 1, Der var engang; Lyrisk suite, op. 54: nr. 4, Notturno; Peer Gynt suite nr. 1, op. 46, nr. 4, I Dovregubbens Hall; nr. 2, op. 55: nr 4, Solveigs sang. Alice Sara Ott (klaver); *Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dir. Esa-Pekka Salonen Deutsche Grammophon 00289 479 4631
(66 minutter)

Hvorfor DGs markedsavdeling fant på å kalle denne innspillingen Wonderland går over min begripelse – er ikke Griegs navn tilstrekkelig kjent i dag? Hvorom allting er, Ott og Salonen presenterer en veltrimmet, ordentlig tolkning av klaverkonserten, og hennes 12 Lyriske stykker og andre miniatyrer viser adskillig oppfinnsomhet og betydelig teknikk. Men kunne ikke noen finne noe mer spennende for henne å spille inn? Dette er den 141 innspillingen av konserten som i øyeblikket foreligger, og den er ikke noe bedre enn et dusin andre (og i sommer hørte jeg Gabriela Montero som beviste at man fremdeles kan gjøre musikken frisk og ny). Ikke rart folk synes klassisk musikk er kjedelig hvis det bare er syv verk å velge mellom!

Av Martin Anderson