Halvorsen – Nielsen – Svendsen

Publisert: 02.03.2017

Halvorsen Fiolinkonsert, op. 28; Nielsen Fiolinkonsert, op. 33; Svendsen Romance
Henning Kraggerud (fiolin), Malmö Symfoniorkester, dir. Bjarte Engeset
Naxos 8.573738 (62 minutter)

Og her er den – den første kommersielle innspillingen av Halvorsens fiolinkonsert, for lengst antatt vraket av komponisten. Den ble skrevet for den kanadiske fiolinisten Kathleen Parlow (vel, han hadde allerede begynt på den da han hørte henne, og meget imponert fullførte han den med henne i tankene) og hun uroppførte den i 1909. Men verket fikk ikke mange fremførelser etter det, og Halvorsens enke fastslo senere at det var et av de partiturene han brente etter at han trakk seg tilbake. Parlow testamenterte sine papirer til biblioteket i the Faculty of Music ved University of Toronto, og der ble det gjenoppdaget for to år siden. Hvem vet hvorfor Halvorsen hadde så liten tro på den, for dette er et virkelig vinnerverk. Det er fullt av fengende melodier – ingen av dem er virkelig minneverdige, men alle er attraktive – og orkestermusikken er stødig og virkningsfull, som ventet fra Halvorsen. Og det er en konsert for en ekte fiolinist, med svevende strykeklang og virtuost fyrverkeri festet til annenhver taktstrek. Kanskje var det den uortodokse strukturen som uroet komponisten: den åpner med et orkesterutsagn som leder inn i to solokadenser; den rapsodiske førstesatsen slutter med en annen kadens som fungerer som en bro til den sjelfulle langsomme satsen; og finalen er en rondo med en halling som hovedtema. Uten tvil kommer andre fiolinister og orkestre nå til å kaste seg over verket, men de får litt av en jobb om de skal komme i nærheten av denne høyspente tolkningen. Den brenner av overbevisning, og Kraggeruds spill er praktfullt. Naxos gikk glipp av en godbit ved ikke å sette denne sammen med Catharinus Ellings fiolinkonsert. Kraggerud og hans venner leverer fine tolkninger av Nilsen-konserten og Svendsens Romance, men Elling ville gjort denne til en heilnorsk plate og samtidig introdusert et internasjonalt publikum for en av verdens fineste romantiske fiolinkonserter. Neste gang!

MARTIN ANDERSON (oversatt av Mona Levin)