Ketil Hvoslef

Publisert: 15.03.2017

‘Chamber Works III’ Inventiones I-III*,**. Kvartoni*,***,****. Bel Canto*,**. Kirkeduo*****. Sextet [POST]*,**,****,******
*Riccardo Odriozola (fiolin). **Einar Røttingen (piano). ***Hilde Haraldsen Sveen (sopran), Frode Thorsen (blokkfløyter). ****Stein-Erik Olsen (gitar). *****Egil Haugland (gitar), Karstein Askeland (orgel). ******Gro Sandvik (fløyte), Diego Lucchesi (klarinett), Ilene Channon (horn)
Lawo Classics LWC1117 (65 minutter)

Oppgaven med å anmelde alle utgivelsene av Hvoslefs kammerverk ser ut til å bli fengslende, for dette er et av Nordens viktigste innspillingsprosjekter. Den nyeste platen presenterer tre duoer – to av dem med seriens initiativtaker, Riccardo Odriozola, og hans akkompagnatør, Einar Røttingen – en kvartett og en sekstett. Inventiones (2007) er en samling med tre fantasier for fiolin og piano som henter inspirasjon i et spekter fra Mozart til en flaske som ruller omkring i en buss. Bel Canto (2005) er en livlig studie, der vakker musikk står i kontrast til truende harmonikk. Mest overbevisende av disse er Kirkeduo (1988) for noe så forskjellig som gitar og orgel. Hvoslef makter å omforme forskjellen til en nydelig studie i likevekt og balanse.

Tittelen Kvartoni (1974) for sopran, blokkfløyter, gitar og piano, spiller på «kvartett» og «kvarttone»; verkets byggestein. Det har en mer kantete form, noe som kjennetegner hans tidligere verker. Det beste er imidlertid gjemt til slutt, med den lystige Sextet (POST) fra 1980. Alle fem verk er fremført med stil, virtuositet og engasjement, omgitt av LAWOs førsteklasses lyd. Løp og kjøp!

GUY RICKARDS (oversatt av Hilde Holbæk-Hanssen)

Kjøp utgivelsen her.