Til innholdet

Liszt

Publisert: 24.07.2017



Funérailles; Valse oubliée nr. 1 i fiss-moll; 12 Transcendental Studies
Barbara Nissman (klaver)
Three Oranges Recordings 3-OR22 (75 minutter)
Barbara Nissman (klaver)

Barbara Nissman minner om fortidens pianister, fra Rakhmaninovs og Horowitz’ og andre slike musikeres tid, de som uten å skamme seg spilte med en svær, romantisk klang. I dag finnes det musikere i den yngre generasjonen av såkalte «super-virtuoser» som artikulerer klarere og renere, men få har denne kolossale energien. Det er ubestridelig, fra første takt i Funérailles som innleder dette Liszt-programmet, at vi står overfor en råsterk musikkopplevelse. Nissman har en stor klang og genererer en symfonisk drivkraft på tangentene som få andre nålevende pianister kan gjøre henne etter. Blant de eldre minner hun meg mest om John Ogdon i evnen til å eksplodere i plutselig klang, uten antydning til hamring eller unaturlig anstrengelse. Sveipet og kraften i disse 12 Transcendental Studies (i versjonen fra 1852) er intet mindre enn nervepirrende. Men alt er ikke muskler og bevegelser: Valse oubliée nr. 1, for eksempel, er lett og flørtende. Three Oranges er et plateselskap som ble etablert for Nissmans egne innspillinger; hennes lydteknikere har oppnådd en totalt naturlig klaverklang – i en slik grad at noen av hennes mer voldsomme lynnedslag får deg til å miste pusten av forbløffelse.


MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin