NEW WORLD

Publisert: 03.01.2020

Fung Beside the Point. To a New Day. Cavatina (Myers – arrangement) Harman Currents. More Than We Are Huebner New World Nov 9, 2016. #STILL. Eleanor Rigby (Lennon/McCartney – arrangement). Knives Out Yii 30th Night, Worshipping Heaven and Earth
Sirius Quartet
Zoho Classix  ZM201908 (65 minutter)

Sirius Quartet er et New York-basert ensemble som består av fiolinistene Fung Chern Hwei (født i Malaysia) og Gregor Huebner (fra Tyskland), den amerikanske bratsjisten Ron Lawrence og den canadisk-amerikanske cellisten Jeremy Harman. Deres internasjonale synsvinkel er en viktig side av deres musikalske arbeid, som spenner fra de ulike komponistene de fremfører og deres egne komposisjoner – Fung, Huebner og Harman har skrevet de fleste av stykkene på platen.

Arrangementer er en viktig del av deres repertoar, selv om disse kan bli relativt enkle transkripsjoner for kvartett – som Fungs stemningsfulle bearbeidelse (2015) av Stanley Myers’ nydelige Cavatina (opprinnelig skrevet for gitar som en del av filmmusikken til Hjortejegeren i 1978) – eller verker basert på annet materiale, som i tittelsporet, Huebners New World Nov 9, 2016. Dette har to svært ulike temaer – det kjente fra Largo i Dvořáks niende symfoni, From the New World, og et mer aggressivt tema fra Sjostakovistj’ åttende kvartett –fusjonert til en overbevisende musikalsk vev inspirert av den ulykksalige hendelsen 9. november 2016, da Donald Trump ble valgt til USAs president.

Vekslingen mellom lyriske og mer rytmisk drevne episoder, er karakteristisk for flere av stykkene, ikke minst Fungs Beside the Point (2017), inspirert av et kutt i en finger som utvikler seg til en protest mot rasediskriminering: når alt kommer til alt «blør alle med samme farge». Hans To a New Day (2018) har også en politisk avledning, denne gangen fra Fungs hjemland Malaysia, da velgerne stemte for en dyp politisk endring.

Selv om noe av inspirasjonen kan være politisk, er resultatene ikke overvettes polemiske. Musikk, ikke politikk, er det endelige målet – musikk som kommuniserer med lytteren. Jeremy Harmans More Than We Are (2015) ble skrevet i forbindelse med hans sønn, Silas’ fødsel, mens Currents – opprinnelig skrevet for gitar, banjo, cello og trommer – handler om rent musikalske saker. Deres tilnærming resulterer i like imponerende bearbeidelser av populære sanger, som Huebners #STILL (basert på Strange Fruit, innspilt av Billie Holliday i 1939), Knives Out (en helt likefrem bearbeidelse av en sang av det engelske bandet Radiohead) og Eleanor Rigby.) En «outsider» på platen er Yii Kah Hoes meditative 30th Night, Worshipping Heaven and Earth, en attraktiv, betagende musikalsk bønn fra Malaysia, men den passer ypperlig inn: Sirius skaper intelligente programmer. Det er ikke opplyst hvem som fremfører bønnen i fremføringen – jeg antar det er Fung. Lyden er førsteklasses. Jeg liker denne platen.