QUATTRO STAZIONI

Publisert: 11.05.2020

Habbestad Strykekvartett nr. 1, «Quattro stazioni», Op 21***. Strykekvartett nr. 2, Op 91***. Air d’été suédois*,***. Divertimento, Op 86*,**
*Björn Nyman (klarinett). **Sveinung Bjelland (piano). ***Vertavo Stryekvartett
Lawo LWC1193 (72 minutter)

De «fire stasjonene» tittelen refererer til ikke bare i de fire satsene i Kjell Habbestads tidlige første strykekvartett (1989), men også – som han beskriver i sitt fyldige essay i CD-heftet – til de ulike inspirasjonskildene til de fire verkene på platen. Geografi inspirerte den første kvartetten, dens fire satser eller «stasjoner» er til en viss grad hentet fra henholdsvis Israel (sangen Kal tab fra den gamle sekten Shomron – eller Samaritan), Roma (den gregorianske hymnen In exitu Israel de Aegypto), Orknøyene (St Magnus Hymnen) og Hardanger (folketonen Vassenda-slåtten, selv om sirkularitet i formen sikres ved av Kal tab gjentas til slutt). Litteratur er inspirasjonskilde til Kvartett nr. 2 (2013, i likhet med saksofonkonserten, Un Rêve Norvégien – inspirert av Draumkvædet som jeg anmeldte i desember 2018, mens klarinettkvintetten Air d’été suédois (2009) er opptatt av «kommunikasjon i et tekstlig budskap». Divertimento (2010) forholder seg til klassiske musikksjangre, i dette tilfellet sonateformen.“Desse fire stasjonane har vore særs aktive igangsetjarar for min musikk, ja, alle fire er og verksame i den musikken eg skriv i dag”, avslører han i programnotisen.

Vertavokvartetten er kjent for sine virtuose tolkninger av norsk samtidsmusikk i tillegg til standardrepertoar, og begge sider av denne profilen er merkbar når man sammenligner de to kvartettene. Mens den første er skrevet i modernistisk, tonalt tvetydig sen 20. århundrestil, lyder den andre (skrevet 20 år og 70 opusnummer senere) mer som sen Richard Strauss. Fire ulike tekster danner utgangspunkt for de fire satsene, hvorav hver utvikler seg langs rent musikalske linjer i stedet for å forsøke å illustrere de spesifikke tekstene. Forfatterne det dreier seg om er, sats for sats, Saint-John Perse, Georg Trakl, André Bjerke (som også inspirerte Marcus Paus-sangene jeg anmeldte i januar). Resultatet er en svært attraktiv samling av vakkert utformede fantasier, nydelig spilt.

I tillegg er det med et par klarinettstykker skrevet noen få år før den siste kvartetten, der Björn Nyman først akkompagneres av Vertavo, i Air d’été suédois, og så av pianisten Sveinung Bjelland i Divertimento. Air d’été suédois (Svensk sommersang) er basert på en Strindberg-novelle (I midsommartider) og ble skrevet som en hyllest til Sverige, der komponisten har funnet sitt «sommerparadis». Som Divertimento (som kan oppleves som en studie i reduksjon, der det utviklede materialet blir mindre og mindre) er den formet i en enkel, svært kompleks sats. Dette er et fascinerende og svært trivelig album, vakkert fremført og innspilt. Anbefales.