SKRJABIN

Publisert: 11.02.2019

Symfonier nr. 1, op. 26,* og 5, Prometheus: Ildens dikt, op. 60**
*Alisa Kolosova (mezzosopran), *Alexey Dolgov (tenor); **Kirill Gerstein (klaver); Oslo Filharmoniske Kor og Orkester, dir. Vasily Petrenko
Lawo Classics LWT1160 (70 minutter)

Thomas Erma Møllers kunnskapsrike artikkel i CD-heftet stadfester at «Det er nærmest ufattelig hvilken stilutvikling Skrjabin gjennomgikk mellom Symfoni nr.1 og Prometheus – Ildens dikt. De to komposisjonene er skapt med bare ti års mellomrom, men fremstår som to vidt forskjellig musikalske verdener». Den seks-satsige Symfoni nr. 1 fra 1899-1900, klinger som noe Wagner kunne ha skrevet like etter Tristan, med redaksjonell rådgivning fra Tsjaikovskij – og pussig nok, et fugalt kor i finalen som leder til en grandios og triumferende avslutning. Å høre Prometheus umiddelbart etterpå som her, er et rent sjokk – det er musikk som en filmkomponist i dag kunne ha skrevet til en scene inne i et krater i en vulkan. Skrjabin harmoniserer med en visjonær frihet som forutser senere tiders forsoning mellom modernisme og tonalitet, og selv om hans orkestrering fortsatt hørbart er av en russisk komponist, genererer han fargekombinasjoner som ingen hadde tenkt på før. Petrenkos Skrjabin-serie med Oslo-Filharmonien er en oppsiktsvekkende suksess: Symfoniene nr. 3 og 4 er utgitt på LWT1088, andre symfoni og klaverkonserten er på LWT1139, og begge utgivelsene har fått varm mottagelse av kritikerne. Denne siste i rekken er av samme høye standard. Begge fremførelsene gnistrer av intensitet, med de to vokalsolistene i Symfoni nr. 1, kvikksølvpianisten Kirill Gerstein i Prometheus, og med Oslo-musikerne og koret som alle entusiastisk besvarer Petrenkos lidenskapelige syn på denne visjonære musikken. Innspillingen er varm og detaljert.