SONAQUIFER: MUSIC FOR SOLO VIOLA

Publisert: 17.06.2019

Justen Sonaquifer: suite for bratsj. Reflections on the Waves of a Brook
Gloria Justen (bratsj)
Gloria Justen Music  (38 minutter)

Gloria Justen (f. 1966) er en amerikansk fiolinist, bratsjist og komponist. Hun er født i Portland, Oregon, men flyttet til Texas der hun studerte med Fredell Lack og spilte i Houston Symphony Orchestra. Senere studerte hun med blant andre Szymon Goldberg ved Curtis Institute i Philadelphia. Hun har arbeidet med en rekke orkestre og kunstnere, fra Philip Glass, Jennifer Higdon og San Francisco Symphony til Justin Timberlake, Janet Jackson og på flere ballett-, elektronikk- og filmproduksjoner

Sonaquifer Suite (2015-6) vokste ut av et bestillingsverk for solo cello til 100-årsmarkeringen for Zoltan Kodálys store Sonate for bratsj solo, op. 7 (1915). Verket, Flowing-Turning Dance, benyttet den spesielle stemmingen av strengene som Kodály oppga (A-D-F#-B), og ble til finalen i en fire-satsig suite som utforsker de harmoniske følgene av stemmingen. Verket kan fremføres av enten cello, eller som her, av bratsj. (Justen spiller et femstrengers instrument). De fire satsene (de tre første er Reverie, Zhigue og Memory’s Release) spenner over et vidt spekter av stemninger og uttrykk. Tittelen er et laget ord, sammensatt av det latinske Sonus (lyd) og Aquifer (vannbærer) og betyr «et reservoar av lyd-ideer». Justens musikk inneholder gjenklang av andre verk, blant andre av Bach, Reger og Kodály.

Bach-referansene viser seg i koblingen, Reflections on the Waves of a Brook (jeg finner ingen datering på stykket). Verket er skrevet for baryton-bratsj – hvilket ikke innebærer et annet instrument, men en alternativ stemming, denne gangen E-A-D-G; en kvart under det vanlige, derav benevnelsen baryton. Dette gir en varmere tone til musikken, selv om Justen skriver at verket også kan spilles på en vanlig stemt bratsj. Det er et herlig tonebilde, idiomatisk fremført, slik man kan forvente av komponisten selv. Lyden er nær og en anelse tørr, men helt akseptabel. Platen er tilgjengelig fra komponistens hjemmeside: GloriaJustenMusic.com.