Til innholdet

SONATA NORWEGICA

Publisert: 28.02.2019



Freithoff Triosonate i G-dur; Sonate i G-dur; Von Bertouch Triosonater nr. 8 i G-dur og nr. 14 i g-moll; Johnsen Sonate i Ess-dur; Triosonate i D-dur; Berlin Sonatine i d-moll
Caroline Eidsten Dahl (blokkfløyte); Ensemble Freithoff
Lawo Classics LWC1165 (70 minutter)

En meny med barokke blokkfløytesonater kan virke som en ganske restriktiv diett – å begrense ingredienslisten til norske sonater kan tyde på at måltidet blir enda mindre variert. Faktisk er bare en av disse fire komponistene født i Norge; Johan Henrik Freithoff (1713–67) kom til verden i Kristiansand. De øvrige –Georg von Bertouch (1668–1743), Hinrich Philip Johnsen (1717–79) og Johan Daniel Berlin (1714–87) – var alle tyskfødte, men gjorde karriere i Skandinavia. Som Vegard Lund peker på i sitt CD-hefte, var ikke disse karrierene som komponister: «Bertouch var kommandant på Akershus festning i Oslo (Christiania), og Freithoff virket som kansellisekretær i København. Berlin var en svært høyt ansett person i sin samtids Trondheim og hadde en rekke betydningsfulle verv, ikke minst som overbranndirektør i Trondheim.» Lund innleder sitt essay med avvæpnende ærlighet: «Finnes det en klar definisjon av hva som er norsk barokkmusikk? Kan man høre at komposisjonene på denne innspillingen er fra Norge og Skandinavia? Jeg tror svaret på begge spørsmålene må bli «nei».» Men selve musikken overskrider sine lite løfterike ytre merkelapper: det er tilstrekkelig variasjon her både mellom verkene og i dem til at øret hele tiden holdes i ånde. Musikkens hovedfokus svever mellom kontrapunktisk redelighet og fristelsen til å sparke av seg skoene og danse barføtt videre med denne tvetydighetens sjarm ofte uttrykt i herlig spontanitet – spill den for et rom fullt av fireåringer og de ville øyeblikkelig begynne å danse. Caroline Eidsten Dahl er stjernen i showet, men hennes kolleger i Ensemble Freithoff – Christiane Eidsten Dahl på barokkfiolin, Kate Hearne på barokk cello, og Lund selv på barokk gitar, theorbe og erkelutt – fortjener en like stor del av æren. I Lunds tilfelle kanskje litt ekstra for det livfulle spillet: mye av tiden klimprer han i vei med samme begeistring som en 1960-talls rockemusiker på en California-festival.


MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin