SUITES & ROSES

Publisert: 25.05.2020

Dinescu Sieben Rosen. Kleine Suite*. Abendandacht Bach Suiter for solo cello – nr. 1 i G-dur, BWV 1007; Nr. 2 i d-moll, BWV 1008
Katharina Deserno (cello & *vocals)
Kaleidos KAL 6344-2 (76 minutter)

Violeta Dinescu (f.1953) er en av Romanias ledende komponister. Siden 1982 har hun vært bosatt i Tyskland der hun er blitt ledende skikkelse i samtidsmusikkmiljøet, så det er kanskje ingen overraskelse at hun utgis av lokale tyske plateselskaper. Hennes verker spenner fra opera og kammeropera, via orkesterverk, kammer- og til en god del instrumentalmusikk – som på denne platen for solo cello. Hennes musikalske stil er svært avansert og atonal, men likevel rotfestet i rumensk folkemusikk med bruk av ulike stemminger og mikrotonalitet.

Ironisk nok er det største Dinescu-verket på Katharina Desernos fint spilte og programmerte plate Kleine Suite (Liten suite) (2018), som med sine nitten minutter er like langt som de to Bach-suitene som omgir den. Bortsett fra tittelen, er Kleine Suite en ganske tung og kompleks komposisjon, som har mer til felles med en sonate enn det settet av miniatyrer man kunne ha ventet. «Sett av miniatyrer» er en mer passende beskrivelse av Sieben Rosen. Denne ble opprinnelig skrevet for fløyter i 2011-12, men ominstrumentert for cello i 2014. Den har passasjer der utøveren må synge (vokalisere), et virkemiddel Dinescu bruker i mange stykker. Den avsluttende Abendandacht (1985, er for en trompet-orgel-duo, men kan spilles i flere versjoner) er nesten tradisjonelt lyrisk; denne 2018-utgaven for solo cello er fengslende på en måte som burde nå ut til et langt større publikum enn de spesialiserte samtidsmusikk-tilhørerne Dinescu kanskje er vant til.

Med ny eller ukjent musikk er det ikke alltid lett å måle hvor effektive fremførelsene er. Katharina Deserno har tydelig tak på Dinescus musikk, og målestokken er de to Bach-suitene som begge virkelig spilles godt. Programmet som helhet er nydelig balansert, og Kaleidos’ lyd på Deserno er klar og naturlig, ikke altfor tett på med mikrofonene, og med rom rundt utøveren blir dette en svært attraktiv plate.