Til innholdet

Tales of Sound and Fury

Publisert: 21.06.2017



Anon. New Mad Tom of Bedlam;* Biber Sonata jucunda; Battaglia; Sonata representativa; Eccles Restless in Thought;* Purcell Bess of Bedlam;* Telemann Ouvertüre Burlesque de Quixotte; trommesoloer
*Karin Dahlberg (sopran); Camerata Nordica, dir. Terje Tønnesen (fiolin)
BIS-2256 (61 minutter)

Jeg begynner med å sitere undertittelen på denne utgivelsen: «Restoration Mad Songs og verk av Biber og Telemann arrangert av Mihkel Kerem og Terje Tønnesen». Jeg har opplevd noe av dette programmet live ved en Camerata Nordica-konsert, og kan melde at det er nesten like effektivt i innspilling som på scenen. Man går selvfølgelig glipp av dramatikken i de mer heraldiske øyeblikkene, lys- og romeffektene og samspillet med publikum, men musikken, som et noe bisarrt drama, bruser av liv. Ifølge Terje Tønnesens tekst i CD-heftet, var arbeidstittelen på dette prosjektet «Barokk barokk», og helt tydelig løper en livlig eksentrisk linje gjennom det hele. Humoren stiger dels ut av møtet mellom lav- og høykultur, de ville skildringen av galskap, og – i Bibers Sonata representativa – av naturen, presentert med den formelle elegansen til et barokt kammerensemble. Den estiske komponisten Mihkel Kerem (en av de to arrangørene, Tønnesen er den andre) gjengir Sonata representativa på en passende humørløs måte, og jeg innrømmer at jeg lo høyt i den passasjen som skildrer «Et hønsehus – med en rev». Slåttetrommesoloene som er lagt inn tre steder i programmet forsterker den landlige, friluftskarakteren, og når det høy-kulturelle raffinementet i Purcells Bess of Bedlam etterfølges av en tattoo med den rytmiske sangen «Men eg skal piske ryggjen på deg de rota-tjuv», kommer det nesten som et sjokk. Hele greia en enormt munter, ja fornøyelig lek!


MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin