Til innholdet

THE FIRST BEAUTY

Publisert: 27.09.2019



Klein Divertimento; Kvandal Night Music, op. 57; Yun Wind Octet; Åm den første venleiken
Oslo Kammerakademi
Lawo Classics LWC1093 (75 minutter)

Her er et fascinerende og suverent fremført program fra det 20. og 21. århundre med musikk for blåseroktett (pluss kontrabass i alle unntatt det første verket), og alt er uvanlig for ikke å si ukjent. Gideon Kleins liv ble brått avsluttet av nazistene i Fürstengrube i 1945, da han var bare 25 år. Jeg kjente dirigenten Vilém Tauský som var ni år eldre enn Klein, men vokste opp sammen med ham i Přerov, i Moravia (Mähren). De andre barna så på ham med ærefrykt, fortalte Vilém – ni år gammel leste han leksika for moro skyld. Hans oktett fra 1939 er forbløffende sikker i sin tørrøyde ironi, skjønt ikke overraskende er påvirkningene hørbare, hovedsakelig fra Stravinsky, Schönberg og Janáček – en av hans sanger utgjør grunnlaget for variasjonene i tredje sats. Johan Kvandals Nattmusikk (1981) løfter på hatten her og der til Mozart og er like avslappet og humørfylt, med en norsk klang som er særlig fremtredende i den galopperende Scherzoen i andre sats. Den elegante nonetten av den koreanske komponisten Isang Yun (1912–1995) er formet i ett 20 minutters strekk; den er pan-tonal heller enn atonal, går fritt i oppløsning fra toneart til toneart, skaper sin form mens den utvikler seg; de melodiske linjene bøyer seg nå og da inn i kvarttoner for å minne oss om komponistens asiatiske opprinnelse – en slående oppdagelse. De tre satsene i den første venleiken (2012) av Magnar Åm (f.1952) vandrer tonalt på samme sett: en glad folke-lignende dans kommer til syne, men klarer ikke å overkomme følelsen av usikkerhet.

MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin