THE GRIEG VIOLIN SONATAS

Publisert: 23.03.2020

Grieg Sonater for fiolin: nr. 1 i F-dur, op. 8; nr. 2 i G-dur, op. 13; nr. 3 i c-moll. op. 45; Hemsing Homecoming
Eldbjørg Hemsing (fiolin), Simon Trpčeski (klaver)
BIS2456 (72 minutter)

Griegs fiolinsonater er godt opptråkket terreng, men det er alltid rom for en innspilling som er så god som denne. Hemsing og Trpčeski foretrekker raske tempi, og tolkningene deres er fulle av energi og fremdrift, uten at det går på bekostning av klarhet. Hemsing synes også å være gjennomgående oppmerksom på fargespekteret hun produserer, og spillet har enkelte ganger en litt hes kvalitet, som ved en begynnende forkjølelse – noe som selvsagt også peker på opprinnelsen til mye av dette materialet der ute blant nordmennene. Én innvending har jeg: Hvem råder musikere når det gjelder promo-bilder? Innsiden av BIS’ «ecopak» (det betyr papp, ikke plast) viser Hemsing som stirrer inn i kamera med buen i hånden – mens hun spiller på en usynlig fiolin! Det ser tåpelig ut, og verre – det ser falsk ut, og er det. Hemsing kompenserer med krem på kaken i form av sin egen Homecoming (2019) for solo fiolin. Det er et kort (tre og et halvt minutt) variasjonssett, quasi improvvisando, over en melodi du kommer til å gjenkjenne som hovedtemaet i Griegs Ballade for klaver, op. 24. Hemsings forord i CD-heftet (som bare foreligger på engelsk) tilføyer litt informasjon som ingen av oss kunne ha visst om: «I 1848 stoppet Ludvig Matthias Lindeman […] i min hjembygd Valdres. Der møtte han min tipp-tippoldefar Anders Nielsen Pelsteinbakken, som sang melodien for ham. Lindeman noterte ned melodien og Grieg fant den senere i Lindemans folkemusikksamling.» Slik fant den veien inn i op. 24, og derav tittelen Homecoming. Hemsing forteller videre at dette er «mitt aller første stykke for solo fiolin». Hun bør fortsette – hun vet åpenbart hva hun driver med: det klinger som Paganini i fjordene. Her har jeg faktisk en idé til henne: et sett med 24 kapriser for solo fiolin over norske folkemelodier – det gjenstår bare 23!