Til innholdet

Thoresen Invocations

Publisert: 14.12.2016



Stages of the Inner Dialogue; Ravel Miroirs

Vebjørn Anvik (klaver)

Fabra CD-15

(63 minutter)

 

For en inspirert idé å sette Lasse Thoresens klavermusikk sammen med Ravels! Mange musikere synes å tro at sterke kontraster gir resultater, og derfor setter de gjerne sammen Bach og Mozart med avant-garde samtidsmusikk – men du lærer ikke mye av å sammenligne en stol og en appelsin. Her er Thoresens modus operandi nær nok Ravels til at forskjellene belyser begge komponistenes musikk. For eksempel gjenspeiler den første og tredje av Thoresens tre Invocations, op. 52 (2011–14), Ravels forkjærlighet for ornamenter som utvikler seg i de øvre registre, nå og da støttet av gjenklangen fra en basstone. Den midtre, «Invocation of the Rising Air», kunne nesten vært Ravel, redigert av Messiaen – og enda en forbindelse åpenbarer seg. Den 11 minutter lange Stages of the Inner Dialogue er tretti år yngre (1980) men gjør det klart at slektskapet med Ravel har vært en del av Thoresens tonespråk fra de tidligste dager. Anviks tolkning av Ravels suite Miroirs (1905) er utmerket, og det er innspillingslyden også. Og en av de medfølgende artiklene er av Thoresen selv.

Av Martin Anderson