TRACHEA

Publisert: 03.07.2019

Bjørn Kåre Odde Snilla Patea* Martin Ødegaard Trachea** Ståle Kleiberg Alt i universet Bjørn Morten Christophersen Oak and Mayfly Karin Rehnqvist When I close my eyes, I dream of peace Frøy Aagre Gloria***
*Bjørn Kåre Odde (fele). **Marie Solum Gran, Niklas Sebastian Grenvik, Daniel Weiseth Kjellevik, Julius Pranevicius (horn). ***Frøy Aagre (sopransaksofon). Schola Cantorum, dir. Tone Bianca Sparre Dahl
2L 2L154 (54 minutter; SACD and Blu-ray discs)

Schola Cantorum og deres dirigent Tone Bianca Sparre Dahl er ikke ukjente i 2Ls katalog – dette er så vidt jeg vet deres åttende album på denne labelen – og nok en gang er hovedvekten på samtidsmusikk. Faktisk er fire av de seks verkene på platen bestilt av koret og deres kjennskap til musikken er åpenbar.

Som man kan tenke seg er det et svært variert program, som spenner fra det folketonelignende stykket til Bjørn Kåre Oddes Snilla Patea for kor og fele (2016) – der komponisten er den ukrediterte solisten – til det mer utfordrende tonelandskapet i Martin Ødegaards Trachea (2018), med sin hornkvartett plassert kvadrofonisk rundt koret (ideelt plassert rundt publikum) og Karin Rehnqvists insisterende flerspråklige bønn om verdensfred, When I close my eyes, I dream of peace (2016). Ødegaards Trachea er kanskje det verket som skiller seg ut på platen. Det fins en rekke fine verk for kor og messingsensembler – som Hindemiths motett Apparebit repentina dies, Anthony Paynes Phoenix Mass, og et stort antall verk fra det 15. og 16. århundre av Gabrieli, Guerrero og andre. Trachea er verd å legge til dette selskapet, det er en spøkelsesaktig og velkonstruert surround-fantasi over den menneskelige stemme (uten tekst). Fremførelsen er gripende, vekslingen mellom stemmene og hornene har en nesten intuitiv virkning.

Med ett unntak er alle verkene komponert i 2014 – som Bjørn Morten Christophersens sjarmerende motett Oak and Mayfly, basert på et eventyr av H.C. Andersen, og Frøy Aagres Gloria – eller senere. Unntaket er Ståle Kleibergs Alt i universet (1988), en kort todelt sats til to dikt av Stein Mehren. Et tidlig verk (han var bare 30 år), som utgjør en effektiv kontrast etter Ødegaards intense Trachea, men som kanskje blir litt overskygget. Rehnqvists When I close my eyes, I dream of peace er også todelt for kor a capella, men i en større skala (over ni minutter langt, sammenlignet med Alt i universets fem og et halvt minutt). Rehnqvists tekst er tittelen, en setning uttalt av en kroatisk gutt under krigene som fulgte oppløsningen av Jugoslavia. Første del presenterer denne teksten på engelsk, men i den noe lengre andredelen er setningen oversatt til tolv forskjellige språk (inkludert arabisk, russisk og swahili).

Rehnqvists stykke inkluderer elementer fra de relaterte musikkulturene, vevd inn i et uvanlig virkningsfullt kompositorisk teppe. Frøy Aagres Gloria utgjør finalen, nok en atmosfærisk tonesetting av denne ikoniske teksten, skrevet for kor akkompagnert av komponisten (nok en gang ikke kreditert i CD-heftet) på saksofon. Jeg må innrømme at de to teksturene – stemme og blåseinstrument – her ikke henger like godt sammen som fela gjøre med koret i Snilla Patea, den generelle effekten er en ganske skarp klang. Ikke desto mindre, fremførelsen er uten tvil strålende. Schola Cantorum er unektelig et av Skandinavias ledende kor og denne platen en full av kvalitet. Den fantastiske akustikken i Uranienborg kirke er nydelig fanget, og fremhever de seks verkene som ble innspilt på forskjellige tidspunkter mellom 2014 og 2018.