Til innholdet

TSJAIKOVSKIJ

Publisert: 07.04.2017



La Belle au bois dormant: Suite, arr. Rakhmaninov; Casse-Noisette: Suite, arr. Arenskij; Le Lac au cygnes: Suite, arr. Langer; Le Lac au cygnes: Suite, arr. Debussy
Mari og Momo Kodama (klaver duo og duett)
Pentatone PTC 5-186 579 (63 minutter)

Her får vi en annerledes utgave av noen Tsjaikovskij-favoritter: fire suiter fra de tre ballettene i arrangementer for firhendig klaver og klaver duo (den som listet opp sporene aner ikke noe om forskjellen) av noen ganske kjente navn – bortsett da fra Eduard Leontjevitsj Langer (1835–1905), en pianolærer og komponist som underviste ved Moskva-Konservatoriet og transkriberte en båtlast Tsjaikovskij-verk. Musikken beholder det meste av sin sjarm i disse forminskede versjonene, med større klarhet i de underordnede linjene som bonus. Debussy var fortsatt de Bussy da han foretok sin firhendige transkripsjon (en detalj som artikkelforfatteren i CD-heftet, Nick Lakides ikke synes å være klar over); Rakhmaninov var også helt i begynnelsen av sin karriere da Tsjaikovskij bestilte en firhendig transkripsjon fra ham av noen av numrene fra La Belle au bois dormant. Den mest virkningsfulle suiten her er Arenskijs arrangement for to klaverer av 12 innslag fra Casse-Noisette – teksturene er i den grad inviterende at jeg gang på gang oppdaget at jeg sang med i understemmen til hovedmelodien! Kodama-søstrene (jeg går iallfall ut fra at de er søstre, CD-heftet unngår med flid å nevne det) spiller godt i de mykere passasjene, men det finnes ikke på langt nær nok rytmisk driv og snert i de raskere stykkene: de synes å glemme at dette er dansemusikk. Dette er allikevel hyggelig å lytte til, men ikke som det kunne vært.


MARTIN ANDERSON (Oversatt fra engelsk av Mona Levin)