Tsjaikovskij

Publisert: 27.02.2017

Symfoni nr. 4, 5 og 6, opp. 36, 64 og 74
NOSO Symfoniorkester, dir. Christian Lindberg
BIS-2178 (to CDer; 83 og 44 minutter)

Det orkesteret resten av verden kjenner som the Arctic Philharmonic (siden det har hovedkvarter i Tromsø) og som hjemme bærer det klossete navnet Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, utnevnte Christian Lindberg til sin første sjefdirigent i 2009, og høynet øyeblikkelig innsatsen. Da denne innspillingen av Tsjaikovskijs 5. symfoni utkom i 2014, skapte jeg noen bølger ved å klage over at med 174 andre versjoner på markedet, var dette et dovent repertoarvalg. Robert von Bahr, BIS’ grunnlegger, svarte at orkesteret hadde behov for å vise hva det sto for gjennom kjent musikk, slik at dets kvaliteter lettere kunne bedømmes. Og jeg måtte medgi at dette faktisk er en av de beste av de mange innspillingene av Tsjaikovskijs 5. Den rommer en fabelaktig tempofølelse fra Christian Lindberg og oppsiktsvekkende spill fra Tromsø-musikerne, innfanget i surround av BIS-teknikerne som gir den et nesten fysisk uttrykk – og graden av hørbar orkesterdetalj er spesielt imponerende. Og til denne suverene tolkningen har nå Lindberg og Co fulgt opp med to Tsjaikovskij-symfonier til, innspilt ved forskjellige anledninger i 2015 og 2016 i Stormen i Bodø – og de er like gode. I et forord av Lindberg i det (pussig) anonyme albumheftet, legger han vekt på sin trofasthet overfor metronom-anmerkningene i partituret. Han har valgt å overse fremføringstradisjonen som har skjent noe ut fra originalen, og kanskje det er et av elementene som gir disse tolkningene slik kraft. Jeg vil ikke protestere denne gangen med at det finnes 139 andre innspillinger av nr. 4 der ute, og 210 av Pathetique, og nøyer meg i stedet med å anbefale dette settet som musisering av særdeles høy klasse.

MARTIN ANDERSON (oversatt av Mona Levin)