Himmelrand

Publisert: 15.03.2017

Ulsrud 3 Orgelimprovisasjoner* Parry, arr Thalben-Ball Jerusalem** Sommero Med Jesus Vil Eg Fara** Eriksen Kom Regn. Kom Trøst. Kom Fred** Ødegaard Kvar Er Du, Gud? Kvar Finn Vi Deg?*,** Reger Gud, La Vårt Hovmod Briste** Nordraak, arr Thaarup Ja, Vi Elsker Dette Landet** Åm O Jesus, Du Som Fyller Alt I Alle** Kverno Se, Solens Skjønne Lys Og Prakt*,**. I Dine Hender, Fader Blid** Matre Der Sola Renn I Himmelrand** Gjeilo Solrenning Sæle** Nielsen, arr Hellmuth Dypt Heller Året**
*Inger-Lise Ulsrud (orgel). **Uranienborg Vokalensemble dir. Elisabeth Holte
Lindberg Lyd 2L126 (60 minutter; SACD and Blu-ray discs)

Formålet med Uranienborg Vokalensembles nyeste album, Himmelrand, er å gi «et glimt av den enorme skatten» i den nye norske salmeboken fra 2013. De 17 sporene omfatter a cappella- og akkompagnerte gjengivelser av 9 salmer, samt tre korte improvisasjoner av organisten i Uranienborg kirke, Inger-Lise Ulsrud, som preluderer over Parrys Jerusalem (med nynorsk tekst etter Lina Sandell), Regers arrangement av Johann Abraham Peters Schulz og Gjeilos Solrenning Sæle, en av tre motetter ensemblet har bestilt. (De andre er av Marianne Reidarsdatter Eriksen og Ørjan Matre.)

Sangene er vakkert gjengitt, korklangen er dyrket til perfeksjon. De nye stykkene fungerer godt i sammenhengen, spesielt Eriksens tredelte verk og Matres, det lengste og mest ambisiøse på platen. Men det er flere skatter å finne: Magnar Åms bearbeidelse av Aage Samuelsens melodi i en helt ny motett; Kvernos fengende kor-og-orgelkoraler; Rasmus Thaarups arrangement av Nordraaks nasjonalsang. Paul Hellmuths subtile arrangement av Carl Nielsen (en kjent melodi fra Blåsekvintetten) er også inntagende.

GUY RICKARDS (oversatt av Hilde Holbæk-Hanssen)