Til innholdet

VENELITI

Publisert: 19.08.2019



Ørjan Matre Veneliti
Oslo Kammerkor, dir. Håkon Daniel Nystedt
Lindberg Lyd 2L-153-SABD (55 minutter; SACD og Blu-ray CD)

Veneliti er en kor-suite med norske sanger, salmer og ballader fra middelalderen til det 19. århundre, arrangert av Ørjan Matre, og byr på Forspill, Mellomspill og Etterspill for å skape helhet. Platen henter tittelen fra det andre og mest betydningsfulle stykket. Den åtte minutter lange bergtakingsvisen forteller om trollets bortførelse av ungpiken Veneliti. Veneliti-satsen er et godt eksempel på et rent arrangement som går over i re-komponering, og viser en kreativitet og subtilitet som vanligvis ikke finnes i folkeviser.

Etter Veneliti følger en sekvens med begravelsessalmer, danser (inkludert en springar) og sanger. Ingen relaterer direkte til historien om den bergtatte piken, men på en indirekte måte kan de speile følelsene og situasjonen til dem som kjente henne, i kjølvannet av bortførelsen. På den måten kan begravelsessalmene (spesielt Und mig, Gud) uttrykke sorgen over tapet, mens springaren Rustemannlåtten angivelig er sangen til trollets undersåtter osv. Matres kompositoriske innslag er behersket, men desto mer kraftfulle av den grunn, enten i bruken av polyfoni, i hans rørende ordløse Mellomspill, eller kombinasjonen av hans egen melodi med den tradisjonelle i Herrens venner.

Det er synd at Matre ikke nevner Veneliti blant vokal- og korverkene på sin hjemmeside, for det er et raffinert verk med betydelig kraft. Nok en gang, som i Konsert for orkester, bekrefter det at han er en musikalsk tenker av dimensjoner. (En symfoni bør være en fristende fremtidsprosjekt.) Det avsluttende, klimaks-arrangementet av kveldssangen Nu dagens lys er litt kort til en tour-de-force å være, og bringer suiten til en livlig avslutning. Den blir fabelaktig godt sunget av Oslo Kammerkor (vel å merke, jeg hadde ikke ventet noe annet) og Lindberg Lyds lyd er suveren.
GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen