Til innholdet

WHISPERING MOZART

Publisert: 10.04.2017



Mozart Das Traumbild, K.530; Sehnsucht nach dem Frühlinge, K.596; Das Lied der Trennung, K.519; Die betrogene Welt, K.474; An Chlöe, K.524; An die Freundschaft, K.148; Als Luise die Briefe ihres Ungetreuen Liebhabers verbrannt, K.520; Abendempfindung, K523; Eine kleine deutsche Kantate, K.619; Das Veilchen, K.476; An die Freude, K.53; Ich würd’ auf meinem Pfad, K.390; Brüder, lasst uns lustig sein, K.344; Die Zufriedenheit, K.473; Der Zauberer, K.472; An die Einsamkeit, K.391; An die Bescheidenheit, K.392; Geheime Liebe, K.150; Im Frühlingsanfang, K.597; Daphne, deine Rosenwangen, K52; Komm, liebe Zither, K.351

Marianne Beate Kielland (mezzosopran); Nils Anders Mortensen (klaver)
Lawo Classics LWC1111 (65 minutter)

Du ville ikke trodd at noe hjørne av Mozarts formidable oevre kunne være oversett, ville du? Men sangene hans er. Pussig nok gjelder det mange andre komponisters sanger også: Beethovens og Brahms’ Lied-produksjon er langt mindre kjent for det vanlige musikkpublikummet enn deres øvrige verk, eller sangene til Schubert og Schumann. Du må virkelig stå på for å finne det ukjente bedre ivaretatt enn her: Marianne Beate Kielland har en ukunstlet presentasjon og renhet i tonen som passer perfekt til disse vanligvis undervurderte sangene, skjønt hun har massevis av dramatisk kraft i bakhånd de gangene Mozart krever det. Hun forklarer sin tilnærmelsesmåte i et forord i CD-heftet: «Selvsagt skal emosjonene være til stede, men de må holdes innenfor de delikate og enklere rammene som Mozart har satt. Derfor har jeg valgt å kalle denne plate «Whispering Mozart». For det føles slik å synge dette stoffet: at du hvisker ordene og melodiene til de få som har samlet seg i stuen din for å lytte…». I likhet med Kielland, er Nils Anders Mortensen en av de beste, aktive norske musikerne i dag, og han er en ideelt følsom akkompagnatør. Det eneste problemet med denne utgivelsen må Mozart ta på sin kappe. Selv om mange av disse sangene foregriper Schubert, er de også ofte (ulikt Schuberts) formel-preget. Det betyr at det faktisk ikke er nok variasjon til å holde en times lytting ved like. Men, man kan knapt klandre ham for ikke å ha forutsett, CDen, eller hva?


MARTIN ANDERSON (Oversatt fra engelsk av Mona Levin)