Sci-fi-Lieder
Mæland KOMMEN du vid meg?*. Ad undas – Sci-fi-Lieder fra Nordsjøen*. Through surfaces*. Glimpse – vanished*. Strykekvartett i to satser*
*Stine Janvin Motland (sopran). **Sanae Yoshida (piano). ***Liv Hilde Klokk (fiolin). ****Øystein Sonstad (cello). *****Oslo String Quartet
Lawo Classics LWC1135 (71 minutter)
Jeg lurte lenge på hvilken terning jeg skulle gi denne platen. Samlet sett er de fem verkene, med store utfordringer for øret, ikke enkel lytting. Det er for eksempel en del ukomfortable klanger i de to største komposisjonene, sangsyklusen Ad undas – Sci-fi-Lieder fra Nordsjøen (2011) og strykekvartetten (2009-10), selv om jeg vil understreke at begge verkene er overbevisende fremført, noe som ikke alltid er tilfelle i førstegangsinnspillinger. Som helhet tegner platen et langt mer avrundet og komplett bilde av Øyvind Mæland (f.1985) som komponist enn det som var mulig på Lawos plate tidligere i år, der Aksiom spilte hans Étude Ralentissante (2014).
To av verkene har klar forbindelse til Mælands futuristiske opera Ad undas – Solaris korrigert (2012-3). Sangsyklusen Ad undas, hvis undertittel har gitt platen navn, er faktisk kjernen i det som etter hvert vokste til operaen, der en rekke dikt av Øyvind Rimbereid, med en bisarr blanding av engelsk, gammelnorsk, moderne dialekter og SMS-tekster som reflekterer livet i et dysfunksjonelt 25. århundre, er tegnet med et bredt spekter av stemmeproduksjon (noen ganger Björk-lignende) av Stine Janvin Motland, svært dyktig akkompagnert av Sanae Yoshida. Cellosoloen KOMMEN du vid meg? (2012) er hentet fra en instrumentaldel i operaen (den representerer sammenbruddet i kommunikasjon). Idet den stiger frem fra stillheten, er dette en kaleidoskopisk studie i klang, virtuost gjengitt av Øystein Sonstad.
Like dramatisk, men av mer musikalsk art, er den to-satsige strykekvartetten, som nok en gang spilles innsiktsfullt av Oslo Strykekvartett. Jeg fant dette stykket mindre inkluderende, med lite av den genuine musikerdialogen som er denne besetningens kjennetegn. Derimot har fiolin- og piano-duoen Through surfaces (2008) den grad av samspill som utforsker ulike typer tekstur, godt fanget av Liv Hilde Klokk og Yoshida. Teksturmessig utforsking ligger også bak klaververket Glimpsed – vanished (2012). Alt i alt blir dette derfor en lett blanding av variert og variabel musikk, levende fremført og innspilt, og med et vakkert produsert og illustrert CD-hefte.
GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen