Til innholdet

Brahms Komplette klavertrioer og kvartetter

Publisert: 05.01.2018



Klavertrio nr. 1 i B-dur, nr. 2 i C-dur, nr. 3 i c-moll og a-moll, Op. 8, 87, 101 og op. posth.; Horntrio i Ess-dur, op. 40;* Klarinett-trio i a-moll, op. 114;** Klaverkvartetter nr. 1 i g-moll, nr. 2 I A-dur og nr. 3 i c-moll, op. 25, 26 og 60;*** Strykesekstetter nr. 1 i B-dur, op. 18, og nr. 2 i G-dur, op. 36, begge arr. Kirchner
Gould Piano Trio; *David Pyatt **Robert Plane (clarinet), ***David Adams (bratsj)
Champs Hill Records CHRCD129 (6 CDer: 70, 54, 65, 66, 83 og 73 minutter)

Den tidligste av disse innspillingene ble gjort i 2004, i den private konsertsalen på Champs Hill i Sør-England. Noen få år senere etablerte Champs Hill sitt egne uavhengige plateselskap, hvor de kunne utgi instrumental- og kammerinnspillinger som var tatt opp på dette sjarmerende stedet. Dette settet løfter frem noen av disse tidlige innspillingene, og samler her alle Brahms’ klavertrioer og kvartetter i en enkelt lavpris-utgivelse. Den er grundig også, siden den rommer bearbeidelsen fra 1889 av Trio opus 1, som atskiller seg radikalt fra originalversjonen. Dette er tvers igjennom pålitelige og tilfredsstillende fremførelser. Det er ingenting overgripende her som kan få deg til å revurdere ditt syn på musikken, men spillet er tilbakeholdent sikkert og gjennomført musikalsk. Når det er sagt, så finnes det noe her som kan få deg til å tenke litt ekstra etter – hvis du da ikke kjenner til Theodor Kirchners arrangementer av de to strykesekstettene som klavertrioer. Sekstettene er selvsagt mesterverk, og rommer noe av den mest fantastiske musikken som noen gang er skrevet – og med fare for å begå blasfemi våger jeg å antyde at arrangementene er enda bedre enn originalene, fordi de introduserer en uventet grad av variasjon i teksturene. Bare sjelden skjer det at en transkripsjon forbedrer sitt utspring, men her vil jeg hevde at transkripsjonene er mesterverk på egne ben. Kirchner transkriberte mye av Brahms’ musikk for solo klaver, og man forstår hvorfor Brahms stolte helt og holdent på ham: hans musikalske dømmekraft her er upåklagelig. Den eneste ulempen er at CDene presenteres i bokform, med tre CDer på hver side av et 28-siders hefte (med en fin artikkel av Andrew Stewart), og innen forsendelsen hadde nådd meg, hadde omslaget gitt opp, og CDene falt ut. Det har ikke hindret meg i å sluke disse innspillene med enorm glede.


MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin