WALLIN & BUENE FIOLINKONSERTER
BIS’ nye utgivelse av Norsk samtidsmusikk er sentrert rundt to overbevisende fremførte fiolinkonserter i tre ulike utgaver:
- Digital nedlastning av to verk av Rolf Wallin (f1957)
- Digital nedlastning av to verk av Eivind Buene (f1973)
- SACD med alle fire verkene samlet.
Jeg anmelder og graderer de digitalt nedlastbare enkeltversjonene hver for seg, med et avsluttende avsnitt om fremførelsene og SACD-en som helhet.
Wallin Under City Skin*,**,***. Appearances***
*Peter Herresthal (fiolin). **NOSO sinfonietta ***dir. Øyvind Bjorå
BIS-8019 – Digital nedlastning (53 minutter)
Gradering: 6
Wallin har skrevet mange spennende verk med solist gjennom årene, fra Klarinettkonserten (1996 – utgitt av Aurora i 1998) og Ground for cello og 15 solostrykere samme år, til Under City Skin (2009, for bratsj), Fisher King (2011, for trompet), Spirit (2017, for el-bassisten Ida Nielsen, ellers kjent som Bass Ida og Ida Funkhouser, tidligere medspiller til artisten kjent som Prince). Ground, Fisher King og Spirit finnes på YouTube, men Under City Skin ble omarbeidet i fjor til en konsert for Peter Herresthals fiolin. Det er blitt en svært virkningsfull konsert. .
Under City Skin benytter et lignende instrumentarium som det i Ground, med et ensemble på 15 strykeinstrumenter (5-4-3-2-1; selv om Ground ikke skiller mellom 1. og 2. fiolin), tillagt et surround-lydspor som gir musikken en overjordisk dimensjon. De elektroniske elementene er hovedsakelig «konkret lyd», som ringende kirkeklokke, tog, biler, noe som minner om et fotballpublikum, og en kvinne på høye hæler. Rundt dette danser solofiolinen sin stemningsskapende innledning. Konserten bølger inn og ut av det elektroniske elementet (svakt, eller i hvert fall stille i lange perioder), noe som fungerer omtrent som en fremtredende solist i orkesteret: fiolinen har alltid forrang. Det harmoniske språket er forsiktig og tiltalende, og verket som helhet er en fryd. Appearances (2007) er en kammerensemble-versjon av Wallins ensatsige fantasi med samme tittel fra 2003. Den er klart mer utfordrende å lytte til, nærmere stemningen i hans strykekvartetter Phonotope 1 (2001) og den nyere Swans Kissing (2016). Lytteren belønnes rikelig ved å gjøre seg kjent med verket, ikke minst fordi Wallins instrumentering er så fantasifull.
Buene Miniatures***. Fiolinkonsert*,**,***
*Peter Herresthal (fiolin). **NOSO Sinfonietta ***dir. Øyvind Bjorå
BIS-8020 – Digital nedlastning (31 minutter)
Gradering: 4
Buenes to stykker er, som man kunne vente, også krevende, men de seks Miniatyrene for ensemble (2009) er et fantastisk sted å starte; hver forfølger bevisst en spesiell, isolert musikalsk idé uten intensjoner om å bygge en større struktur. (De er annerledes enn Buene-verkene som nylig ble sluppet på LAWO LWC1132, anmeldt i desember). Fiolinkonserten (2013-16) er et marerittaktig stykke, slik titlene på de tre satsene antyder: Falling Angels, Sound Asleep og Among Voices of the Dead. Gjenferd og spøkelser hjemsøker verket, ikke minst de til Alban Berg og Manon Gropius (Alma Mahlers datter), siden Buene innleder finalen med den samme Bach-koralen – Es ist genug – som
Berg brukte i begynnelsen av finalesatsen på sin fiolinkonsert, tilegnet “minnet om en engel”, nemlig Manon Gropius, og som skulle bli Bergs siste fullførte komposisjon. Fred, i begrenset omfang, oppnås til slutt.
Wallin Under City Skin. Appearances Buene Miniatures. Fiolinkonsert.
Utøvere som nevnt over
BIS SACD BIS-2242 (84 minutter)
Gradering: 5
Fremførelsene er fremragende hele veien, dyktig dirigert av Øyvind Bjorå (et nytt navn for meg), og Herresthal ser ut til å eie og puste solostemmene i begge konsertene. BIS’ lyd er fabelaktig. Med standard avspillingsutstyr eller det folk flest har til rådighet hjemme, vil surroundlyden i Under City Skins neppe bli like god som under en levende fremføring, men BIS’ lydteknikk gir det beste man med rimelighet kan forvente. Lytting med hodetelefoner kan være optimalt.
GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen