Til innholdet

MANDALA 3: MUSIC BY DAVID LUMSDAINE AND NICOLA LEFANU

Publisert: 14.05.2018



LefanuInvisible Places**,****. Trio II: Song for Peter*,**,***. LumsdaineFire in Leaf and Grass*,**. Mandala 3****
*Sarah Leonard (sopran). **Ian Mitchell (klarinett). ***Sophie Harris (cello). ****Gemini
Metier MSV28565 (76 minutter)

Mens det fins en del plater som presenterer komponister som er far og sønn (JS og KPE Bach, familien Hamerik, Igor og Soulima Stravinsky, til og med Wagner og hans sønn, Siegfried), er de med mann og kone langt sjeldnere, kanskje fordi hustruer, som Clara Schumann og Alma Mahler, hadde en tendens til å slutte å komponere for å ta seg av sine dominerende og krevende ektemenn. Nicola Lefanu (f. 1947) – datter av den store Elizabeth Maconchy – er gift med den australsk-fødte komponisten David Lumsdaine (f. 1931). De har et sjeldent forhold, et partnerskap der begge forfølger egne kunstneriske mål i total frihet, men med gjensidig støtte.

Lefanus Invisible Places (1986) er en bemerkelsesverdig og kortfattet klarinettkvintett (1986), komponert som et sett variasjoner i seksten satser, der bare en – den siste – varer mer enn to minutter. Det er imidlertid ikke et variasjonsverk, men en enhetlig suite inspirert av Italo Calvinos Invisible Cities. Satsene er sterkt kontrasterende, noen ganger med Ian Mitchells klarinett integrert i strykekvartetten, andre ganger forfølger de hver sin vei, som kontrapunkt i en større musikalsk diskurs. Den er innspilt så langt tilbake som i 1995, men utgitt (eller nyutgitt) i fjor av Metier. Mitchell er en fabelaktig solist, som støttes dyktig av Gemini-ensemblet.

De andre verkene ble innspilt i 2015. Trio II: Song for Peter (1983) er mer personlig inspirert, da den ble komponert i forbindelse med Lefanu og Lumsdaines sønn, Peters, fødsel. Den er skrevet i ett langt spenn (noen minutter lengre enn kvintetten), og er et kaleidoskopisk variert verk for tre musikere: sopran, klarinett og cello, en ekte trio der klarinetten og celloen ikke bare akkompagnerer sopranen, men samarbeider med henne som likeverdige. Teksten, samlet fra flere forskjellige forfattere, er ikke bare en feiring av fødselen, men heller en meditasjon over «tid og dødelighet». Det er rå følelser her, spesielt i sangstemmen, men også glede og fryd. Trio II (Trio I (1980)er forfløyte/pikkolo, slagverk og cello) er kanskje ikke enkel musikk, men – takket være nydelig fremføring av Sarah Leonard, nok en gang Mitchell og Sophie Harris – blir man belønnet.

Lumsdaines Fire in Leaf and Grass (1991) er et kort verk til dikt av Denise Levertov, der linjene for sopran og klarinett, nydelig gjengitt av Leonard og Mitchell, tidvis er helt uavhengige. Hovedverket, derimot, er Mandala 3­ (1978) – til en viss grad en omarbeidelse og utvidelse av klaversuiten fra 1975, Ruhe sanfte, sanfte ruh – et tresatsig verk basert på avslutningskoret i Bachs Matteuspasjon. Det åpner med et arrangement av koret og sirkler så bort fra og så tilbake til Bach i stadig større baner. Tidvis går også klaversuiten inn og ut av syne og gir Mandala 3 en følelse aven kammer-klaverkonsert. Den musikalske behandlingen strekker seg i mange retninger, noe som reflekterer Lumsdaines interesse for musikken i Det fjerne Østen (kanskje mindre eksotisk for en australier enn for en europeer), men stilen hans er enhetlig, musikken integreres av Bach-koret og virkningen er uforglemmelig. Fine fremførelser hele veien av det fantastiske ensemblet Gemini og de ulike solistene.


GUY RICKARDS
Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen