SKOUEN OG ASHEIM NOMINERT TIL NORDISK RÅDS MUSIKKPRIS
Nominasjonene til Nordisk råds musikkpris 2018 er klare. Norges to kandidater er Synne Skouen og Nils Henrik Asheim.
Synne Skouen ble nominert for sin opera Ballerina, som vakte betydelig oppmerksomhet etter premieren på Den Norske Opera & Ballett i september 2017. Den gikk for utsolgte hus og fikk mer medieoppmerksomhet enn det som vanlig er for nye norske komposisjoner. Ifølge den norske nominasjonskomiteen, som besår av Astrid Kvalbein og Hild Borchgrevink, traff Ballerina et balansepunkt:
… Den berørte og kommuniserte både som ny musikk og som aktuelt teater og åpnet operaformen for et nytt publikum. Librettoen bygger på et skuespill skrevet i 1976 av komponist Synne Skouens far, filmskaperen Arne Skouen, om en autistisk jente og hennes mor. Synne Skouen har komponert et nedstrippet musikalsk univers, sårbart som hovedpersonen Malin og med nennsom bruk av klassisk skolerte stemmer. Samtidig er det varmt instrumentert i treblåsere og mørke strykere, med et kresent utvalg av den nye musikkens lydeffekter for kammerensemblet på scenen. I korte glimt titter en annen verden inn i form av musikalske sitater – de kan tenkes som refleksjoner av hvordan dramaet antyder kortvarige vinduer av sammenheng i Malins bevissthet…. (Les Klassiskmusikk.com anmeldelse her.)
Nils Henrik Asheim ble nominert med verket Muohta for kor og strykeorkester. Det er komponert som et tilsvar til Joseph Haydns Årstidene fra 1801, og ble urfremført i flukt med satsen Sommeren fra det klassiske verket i oktober 2017 av Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria. Verket bærer, i følge nominasjonskomiteen, i seg ubehagelig tvetydige undertoner:
… mens dagens årstider er i langsom endring på måter som gir uro blant forskere, var vitenskapsoptimismen på høyden i Haydns tid. Nils Henrik Asheims musikk reflekterer ofte en slik bevissthet om hvordan den står i en historisk tradisjon og sammenheng, samtidig som fortiden sanses gjennom nåtidige lydverdener. I «Muohta» gis også en urbefolkning stemme: verket har navn etter et samisk ord for snø, og tekstgrunnlaget består av ytterligere 18 samiske ord som har med snø å gjøre. Store deler av stykket er stillferdig, som om det skildrer et frossent landskap. Men landskapet lever under overflaten, gjennom langsomme, nesten umerkelige endringer og tidvis uforutsigbare vendinger og kontraster – som når koret mot slutten synger med full varme…
I alt tretten komponister er nominert til prisen – to fra hvert nordisk land, mens Færøyene, Grønland og Åland har en kandidater hver. Nordisk råds presentasjonsvideo av samtlige kandidater finner du her.
Avgjørelsen faller under Nordisk råds sesjon som i høst finner sted i Den Norske Opera & Ballett, 30. oktober.
Bilde: Synne Skouen, foto: NB/Lisbeth Risnes. Nils Henrik Asheim, foto