Til innholdet

SOM DEN GYLNE SOL FREMBRYTER

Publisert: 15.06.2018



Paulsen Norge, mit Norge!; trad. arr. Vindspoll Arnesen Vøtranotte; Bruremarsj fra Lødingen; Brudmarsch från Jämtland; Franksdatter I haven da Marie Kaltenborn var dødSparre Olsen Såg du mitt land; trad. arr. Arnesen I denna ljuva sommartid; Kreutzer arr. Winge Studentersang; trad. arr. Østby Madsen Kornet har sin vila; Knoph arr. Vindspoll Arnesen Bruremarsj; trad. arr. Ødegaard Som den gylne sol frembryter; Se, hvor klarner det nu opp på jorden; Islandsmoen Det lysnet i skogen; Kjerulf arr. Emil Nielsen Over de høje FjeldeWeyse arr. Tøndel Bodsberg Gud signe vårt dyre fedreland
Kvindelige Studenters Sangforening, dir. Marit Tøndel Bodsberg Weyde
LAWO Classics LWC 1144 (58 minutter)

Dette er en samling arrangementer av folkesanger og flerstemte folkelige sanger skrevet eller arrangert for Kvindelige Studenters Sangforening gjennom de siste hundre år og enda lenger, siden koret ble grunnlagt i 1895. Som sådan er den av betydelig historisk og musikkvitenskapelig interesse, kvaliteten på fremføringen er meget høy. Problemet er at utbyttet av denne innspillingen gradvis blir mindre. Prøv litt av et hvilket som helst spor her og bli sjarmert – den innledende Norge, mit Norge! av Alfred Paulsen (1849–1936), for eksempel er udiskutabelt herlig; det er andre og tredje spor også … men mens du arbeider deg gjennom den, begynner mangelen på variasjon å føles ganske slitsom: alt er Andante eller der omkring, samme suspensjoner, samme kontrapunkt (en raskere øvre linje over en langsommere i det lavere register, og enkelte ganger omvendt) – uten noen egentlig basslinje, selvfølgelig; stemningen er konstant vemodig-høstlig. Det tok ikke lang tid før jeg lengtet etter litt kontrast: litt hurtig musikk, noe sint eller tragisk, en forandring i teksturen, noe kantete og dissonant – hva som helst som kunne skape litt musikalsk variasjon i programmet. Selve sangen er prikkfri: intonasjonen er sikker, diksjonen klar, rytmene godt håndtert, og kvinnene i KSS kan velfortjent være fornøyd med seg selv. Men genererte disse 123 årene virkelig bare musikk som låter helt likt?


TEKST MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin