IDYLL: THE ENGLISH FLUTE UNHEARD
Walthew Idyll; Rootham Suite in Three Movements, op. 64; Henschel Theme and Variations, op. 73; Milford Sonate i C, op. 69; Armstrong Gibbs Suite i A, op. 144; DemuthThree Pastorals after Ronsard; BateSonata, op. 11; Salzedo Cantiga Morisca; White Duettino
James Dutton (fløyte); Oliver Davies (klaver)
Mike Purton Recording Services MPR101 (75 minutter)
I eller utenfor veggene i engelske konsertsaler, er de fleste av disse verkene – og faktisk komponistene også – ukjent for de fleste tilhørere, i Storbritannia eller lenger unna. De ni komponistene her var alle produkter av the Royal College of Music i London, og det er den nylig pensjonerte musikkbibliotekaren ved RCM, Peter Horton, som har besørget den fascinerende artikkelen i CD-heftet. Han begynner med den britiske fløytens historie i begynnelsen av det 20. århundre, før han fortsetter med utforsking av hver enkelt komponist. De er, mer detaljert enn faktarammen øverst tillater: Richard Walthew (1872–1951), Cyril Bradley Rootham (1875–1938), Sir George Henschel (1850–1934), Robin Milford (1903–59), Cecil Armstrong Gibbs (1889–1960), Norman Demuth (1898–1968), Stanley Bate (1911–59), Leonard Salzedo (1921–2000) og John White (f. 1936) – alle avbildet i heftet. Stilmessig spenner de fra det pastorale i Vaughan Williams-skolen via det nybarokke og Hindemith (Bate), til blanding av poesi og skjev humor i John Whites Duettino, han er den eneste av disse komponistene som fremdeles lever. Noen få av disse stykkene er temmelig kjønnsløse, men ingen er mindre enn hyggelige, og den som lytter godt finner noen ekte juveleler, som den langsomme satsen i Milfords sonate og Sarabanden i Armstrong Gibbs suite – den tredje av fem satser (det finnes en versjon av suiten for fløyte og strykeorkester – den skulle jeg gjerne hørt). Med sitt midtøstlige ekko, utvider Salzedos korte Cantiga Morisca programmets stilistiske spenn. Alle verkene her er utsøkt fremført av James Dutton og Oliver Davies, begge har forbindelser til RCM (Davies underviste der i årtider). Dutton spiller første fløyte i the Band of the Scots Guards og London Military Band og skal flytte til Norge, om han ikke allerede har gjort det. Oliver Davies har ord på seg for å kjenne mer ukjent musikk enn nesten alle andre i London, og han er «gå-til» pianisten for dette repertoaret.
MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin