DANCES FROM THE BAUYN MANUSCRIPT
Louis Couperin Suite i d-moll; Suite i g-moll; Suite i A-dur
Pavel Kolesnikov, klaver
Hyperion CDA68224 (79 minutter)
En sjelden gang hører du en innspilling hvor du tenker at er umulig å forbedre noe som helst, og dette er en av dem. For det første har vi musikkens utsøkte skjønnhet. Denne Couperin, Louis (ca 1626–61), var onkelen til den François vi alle kjenner og setter så stor pris på. Adrian Powneys høyst informative artikkel i CD-heftet byr ikke bare på Louis’ bakgrunn, men mens han diskuterer musikken, forklarer han komponistens betydning for fremtidige generasjoner; det var han som skapte den fusjonen av dans og kontrapunkt som la fundamentet for ettertidens franske klavermusikk. Powney nevner avslørende at Louis spilte gambe, og du kan høre påvirkningen fra gamben i klavermusikkens hans. Powney gjør ikke så mye ut av akkurat det: han dykker heller ned i påvirkningen fra den franske lutt-skolen, men jeg tror at du i den kvasi-improvisatoriske stilen i disse klaverstykkene kan høre klangen fra en gambespiller som varmer opp instrumentet sitt før han kaster seg ut i selve spillet. Pavel Kolesnikov tolker disse 22 stykkene kjærlig, komplett med en ornamentering som glitrer av rytmiske detaljer, og med sin egen varme komplementert av den runde tonen i hans Yamaha piano. Jeg har lenge vært begeistret for barokk klavermusikk på moderne konsertflygler, og her er en strålende representasjon av akkurat hvor godt musikken kan klinge.
TEKST MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin