ELDBJØRG HEMSING
Dvořák Fiolinkonsert i a-moll A minor, op. 53; Suk Fantasii g-moll, op. 24; Liebeslied, op. 7, nr. 1, orch. Koncz
Eldbjørg Hemsing (fiolin); Antwerp Symphony Orchestra, dir. Alan Burybayev
BIS-2246 (63 minutter)
Antallet innspillinger av Dvořáks tre modne konserter sier alt: det finnes i øyeblikket 126 av cellokonserten i b-moll fra 1896, 65 av fiolinkonserten i a-moll fra 1879, og knappe 35 av klaverkonserten i g-moll fra 1876. Årsaken er ikke vanskelig å oppdage. Selv Dvořák, med sitt mer enn vanlig skapende sinn, fikk det ikke alltid til, og kvaliteten på oppfinnsomheten i cellokonserten går langt utenpå de andre to verkene. Likevel, selv om man ser bort fra den harmløse langsomme satsen (sammenlignet med dybdene i cellokonserten, iallfall) kan fiolinkonserten rose seg av en dramatisk og gripende første sats og en fengende finale, full av virvlende dansemelodier. Jeg er redd Hemsing og Burybayev ikke helt får det til. Hemsings teknikk er ikke hva den burde være, her er enkelte glipp i intonasjonen og rytmiske feilberegninger – ingenting som får deg til å hoppe i stolen, men noen av verdens beste fiolinister har gått opp disse stiene før. Og Burybayev drar hele tiden i rytmene, slik at resultatet blir rykkete fremfor drivende. Samme problem angår Fantasi i g-moll (1902) av Josef Suk, Dvořáks svigersønn: den er et stort, kvasi-symfonisk essay, nesten 25 minutter lang, formulert i en stolt og inntrengende aristokratisk tone, men tolkningen den får her reduserer den dominerende stemningen til sinne, og verket handler om mye mer enn det. «Ekstranummeret» er et arrangement for fiolin og orkester av Stephan Koncz over Suks «Liebeslied», det første av hans Seks klaverstykker, op. 7 (1891–93), og den får i det minste en sympatisk lyrisk behandling. Philip Bog-Wheelers albumnoter sier ingenting om hvem Stephan Koncz kan være, men jeg slo ham raskt opp og fant ut at han er et medlem av cellogruppen i Berlin-Filharmonien, født i Wien. Lurer på hva annet han har foretatt seg …..
MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin