Til innholdet

EINSAMKEIT

Publisert: 06.12.2018



Mahler Rückert-Lieder; Kindertotenlieder; Lieder eines fahrenden Gesellen
Marianne Beate Kielland (mezzosopran); Nils Mortensen (klaver)
Lawo Classics LWC1157 (55 minutter)

Hvis du pleier å høre Mahlers sangsykluser i kraftfulle orkesterfarger, kommer disse klaverversjonene – nedtegnet av komponisten mens han skrev ut orkesterarrangementene – til å virke svært nøysomme på deg, nedskalert, nesten ekspresjonistiske, til og med zen i sin understatement: det er ikke så langt herfra til Webern. Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen svarer med lignende tilbakeholdenhet, de lar poesien og følelsene i musikken og teksten tale for seg selv fremfor å understreke dramaet unødig. Ta åpningen på «Um Mitternacht», den femte og siste av Rückert-sangene, for eksempel: Mortensen spiller som om han hvisker i øret ditt, og Kielland, med den nesten vibrato-løse stemmen, antyder tilstedeværelsen av en trøstende engel – skjønt hennes overdrevne palatale frikativer (alle «ch»-lydene) ødelegger faktisk virkningen; det høres ut som om hun vil kvitte seg med en spyttklyse over pianoet. Til tross for et par slike spesialeffekter, er dette dypt bevegende tolkninger av disse tre sangsyklusene, (innspilt i helt naturlig lyd), som paradoksalt nok oppdager nye dybder i musikken ved å la den tale for seg selv.

MARTIN ANDERSON
Oversatt fra engelsk av Mona Levin