SUOR ANGELICA PÅ NASJONALOPERAEN
Den Norske Opera & Ballett har denne sesongen satset på Giacomo Puccinis trilogi Il trittico, som består av enakterne Il tabarro, Gianni Schicchi og Suor Angelica. De to første ble spilt sammen i høst, mens Suor Angelica nå settes opp alene, med premiere lørdag 9. februar. Den varer i en knapp time, så det blir et kort, men vakkert operabesøk for publikum.
Døden går igjen som tema i de tre operaene, men med vidt forskjellige innfallsvinkler. Mens Il tabarro er mørk og melodramatisk og Gianni Schicchi er komisk inntil det bisarre, foregår Suor Angelica i et kloster, der forholdet til døden har mer åndelige dimensjoner. Den handler om nonnen Angelica, som ble tvunget av sin fornemme familie til å gå i kloster etter å ha født et «uekte» barn. En kveld nonnene diskuterer hvilke lengsler de bærer på, påstår søster Angelica at hun ikke har noen. Men hun lyver: hun har hver dag i syv år lengtet etter sin sønn. Når hun får besøk av sin tante, som ønsker en underskrift angående Angelicas arv, mener hun at hun har sonet sin straff og bekjenner sin lengsel etter sønnen. Hun får beskjed om at sønnen døde to år tidligere og blir helt knust. Hun mener å høre sønnen kalle på henne fra Paradis og drikker en dødelig gift, men innser så at hun har begått en dødssynd, som vil føre til evig adskillelse fra sønnen. Men i døden ser hun jomfru Maria sammen med sønnen.
Med et nonnekloster som utgangspunkt, blir denne oppsetningen en slags motpol til Billy Budd, som bare hadde mannlige sangere. I Suor Angelica er det seks kvinneroller. Tittelrollen synges av Nina Gravrok, abbedissen av Tone Kummervold og tanten av Anna Larsson. Her er det mye vakker musikk, og den mest kjente arien er kanskje Angelicas «Senza mama».
For mer informasjon, se her.
Bilde: Nina Gravrok som søster Angelica. Foto Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett