EN DJEVELSK BARBERER OG MOZARTS SISTE OPERA
Bergen Nasjonale Opera og Bergen Filharmoniske Orkester har flere samarbeidsprosjekter neste sesong.
Sondheims makabre musikal om den hevngjerrige barbereren Sweeney Todd og de lekre paiene med hans kunder som ingrediens, er kanskje mest kjent her til lands gjennom filmen med Johnny Depp i tittelrollen og flere produksjoner på Det Norske Teatret. 6. – 8. november står et internasjonalt solistlag på scenen i Grieghallen. Alle er kjent for sine respektive roller, ledet av de «grøssende» gode sangerne Michael Mayes, Lester Lynch og Susan Bullock. Caroline Wettergren fra Bergen synger Johanna.
I november kommer igjen den kritikerroste, semi-konsertante oppsetningen av Benjamin Brittens Peter Grimes fra Festspillene i Bergen og Edinburgh International Festival i 2017. De enkle og virkningsfulle regigrepene til Vera Rostin Wexelsen bidro til at britisk presse i 2017 kåret forestillingen til et av årets absolutte klassiske høydepunkter. «The best Peter Grimes I’ve ever seen,» skrev The Spectator. Denne gangen går forestillingen på turné fra Bergen (21.11) via Operaen i Oslo (23.11) til Royal Festival Hall i London (30.11).
I perioden 21. – 27. mars kommer fire fremførelser av Mozarts siste store opera, La clemenza di Tito. I en tid da makt og kontroll kanskje aldri har vært mer kritisk eksponert, presenterer BNO den tidløse operaen der voldshandling blir møtt med tilgivelse. Historien er drevet av sjalusi, intens kjærlighet og lojalitet. Musikken leverer all den musikalske skjønnhet og heftige følelser man kan ønske seg fra Mozart.
– Mozarts vakre og tidløse opera utforsker lederskap, makt og sivil vold. Regissør Rodula Gaitanou setter operaen i nåtidens kontekst, og viker ikke unna å reflektere over de sjokkerende angrepene på byene Oslo og Christchurch – og hva en god leder er. Fantastisk musikk og globale problemer, det er en kraftig kombinasjon, sier operasjef Mary Miller.
Bergen Nasjonale Operas fullstendige program lanseres 5. juni
Toppfoto: Fra BNO og BFOs oppseting av Peter Grimes i 2017. Foto: Tor Brødreskift