BAROKKANERNE: ROMA 1681
To av tidligbarokkens giganter, Arcangelo Corelli og Georg Muffat, møtte hverandre i Roma 1681 for å eksperimentere, skrive ny musikk og utveksle ideer. Begge komponistene var født i 1653. Arcangelo Corelli var fra Bologna, mens den multikulturelle Georg Muffat var født i Frankrike med bakgrunn fra Østerrike og Tyskland. Resultatet ble en ny musikkstil som senere skulle prege det vi i dag kaller høybarokk og særlig concerto grosso. I denne konsertformen deles orkestret opp i flere lag, både en solistgruppe og et «fullt lag» eller tutti, som det heter i dag, med en stadig veksling mellom store kontraster i besetningen og i tempo. Noen ganger deles også orkestret opp i to ensembler som spiller mot hverandre. Alle disse måtene å lage musikk på var ting Corelli og Muffat utvekslet ideer om da de møttes. Etter møtet i Roma sendte Muffat flere noter til Corelli hvor han tok i bruk nye teknikker de hadde utarbeidet i fellesskap, og Corelli var imponert over det Muffat hadde skrevet. Selve møtet mellom de to gigantene har gått inn i historien som et eksempel på hvordan musikk kan være med på å bryte ned grenser for nasjonal identitet og stil. Det kan være grunn til anta at senere komponister som Bach, Händel, Vivaldi og Telemanns musikk hadde vært annerledes om ikke Corelli og Muffat hadde møttes i Roma i 1681.
I Barokkanernes konserter på Sentralen i Oslo 11. februar og Fredrikstad bibliotek dagen etter har de satt sammen et program med noe av musikken de mener Corelli og Muffat kan ha fremført under møtet i Roma. Til å lede Barokkanerne i stort format har de hentet inn barokkfiolinisten og ensemblelederen Enrico Gatti, en av de store spesialistene på dette repertoaret. Konferansier er Barokkanernes egen cembalist Christian Kjos. Ensemblet lover musikk som «svinger, beveger og ikke minst engasjerer»!
For mer informasjon, se her.
Bilder: Til venstre Arcangelo Corelli, til høyre Georg Muffat.